27 april 2006

Hjärtat slår jäkligt mycket

Mitt maxpulstest blev ett VO2max-test istället.

Jag var totalt inaktiv i ca 12 år (flyttade till Luleå då och tappade bort hela mitt aktiva liv) i juni förra året tog jag tag i mitt liv igen och började så smått med promenader och lite styrke hemma. I oktober började jag släpa mig på gympass och sakta men säkert så började jag känna att konditionen blev bättre och jag orkade mer. Igår var jag på winternet och gjorde ett Vo2max-test (skulle göra ett maxpulstest oxå men det blev lite missförstånd mellan oss så jag fick aldrig veta min exakta maxpuls men den ligger kring 225-226 ungefär kom vi fram till, samma som jag fått fram genom att bla tokspringa i backe). På VO2max-testet gick det betydligt bättre än vad jag väntat mig. Jag valde att utföra testet på motionscykel och mitt slutvärde blev någonstans mellan 45 och 46 ml/kg*min dvs i högre ändan av medel alt. på över medel (får nog mer exakt värde med posten i morgon). Tyvärr var mitt Hb-värde nere på 100 igen så jag har ju lite dålig syresättning av kroppen pga av det :-(

Testledaren tyckte det var ett bra värde för någon som inte tränat mer än sen i oktober. Funderar på att göra ett nytt om ett halvår för att se om det förbättrats ytterligare. Kul att se resultat av träningen.

Inga kommentarer: