15 april 2006

Smarrig påsktårta


Min tårta idag blev bättre än förväntat. Riktigt supersmarrig faktiskt men min mage tycker inte om mig just nu (tål ju inte att äta speciellt mycket fett på en gång och prinskorv, sill ägg och sen tårta med grädde är ingen hit). Men men tårtan var värt det magonda.

Skrev ju tidigare vad den innehöll men här kommer lite mer receptartat.

Ingredienser
3 tårtbottnar (jag kör oftast med köpes eller så bakar jag enligt ett viktväktarrecept som ger riktigt goda bottnar som är luftiga eller ett från Vår kokbok som ger mer mastiga bottnar).

2,5 dl grädde
snabbkaffe
lite vatten
3 msk kakao
1 msk florsocker
175 g nougat
2 dl vaniljvisp
3 persikohalvor i juice
2 rutor mörk choklad
1 dl apelsinjuice

Gör så här
Rör ut 1 tsk snabbkaffe i lite vatten (går nog lika bra med vanligt kaffe som man bryggt/kokat). Vispa grädden och tillsätt kakao, florsocker och häll i kaffet, lite i taget och smaka av.
Vispa grädden ganska hårt och bred den på understa botten.

Dränk in mittenbotten med juicen.

Kavla ut nougaten mellan två smörpapper försök att få det så runt som möjligt lägg sedan in i frysen i ett par minuter. Ta ut ur frysen och lägg nougatbiten på tårtan, hyfsa till kanterna. (Går nog även att smälta nougaten över vattenbad och breda ut på tårtan). Lägg på sista bottendelen.

Pensla locket med mer apelsinjuice eller spaded från persiokonserven.

Vispa ihop vaniljvispen och bred över hela tårtan.

Skiva aprikosen och dekorera tårtan. Låt gärna stå svalt ett tag innan du serverar den. Hyvla över chokladen innan servering.

Inga kommentarer: