29 april 2007

Vilken tur att det inte finns några dagis mer

Obs: Detta inlägg är redigerad då jag hade länkat till helt fel text, råkade ta skolans läroplan istället för förskolans. Men grundmeningen i mitt tyckande är det samma.

I Aftonbladet kan man läsa att Nationaldemokraterna vill starta etniskt dagis.

Min första tanke, som den besserwisser jag är, var "Men gud vilken tur att dagis inte finns i Sverige längre". Idag finns inga daghem utan bara förskolor och i Löroplan för förskolan Lpfö98 kan man läsa:

Förståelse och medmänsklighet
Förskolan skall ta till vara och utveckla barnens förmåga till ansvarskänsla
och social handlingsberedskap, så att solidaritet och tolerans tidigt
grundläggs.

Förskolan skall uppmuntra och stärka barnens medkänsla och inlevelse
i andra människors situation. Verksamheten skall präglas av omsorg om
individens välbefi nnande och utveckling. Inget barn skall i förskolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller
annan trosuppfattning, sexuell läggning hos någon anhörig eller funktionshinder eller för annan kränkande behandling. Verksamheten skall syfta till att barnens förmåga till empati och omtanke om andra utvecklas, liksom öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Barns behov av att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor med andra skall stödjas.

Den växande rörligheten över nationsgränserna skapar en kulturell mångfald i förskolan, som ger barnen möjligheter att grundlägga respekt och aktning för varje människa oavsett bakgrund.

Saklighet och allsidighet
Förskolan skall vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de
förs fram. Varje barn skall ges möjlighet att bilda sig egna uppfattningar
och göra val utifrån de egna förutsättningarna. Delaktighet och tilltro till
den egna förmågan skall på så vis grundläggas och växa. Alla föräldrar skall
med samma förtroende kunna lämna sina barn till förskolan, förvissade
om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller
andra åskådningen.

Alla som verkar i förskolan skall hävda de grundläggande värden som
anges i denna läroplan och klart ta avstånd från det som strider mot dessa
värden. Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan skall motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar skall i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.
Förskolan skall, varhelst den anordnas, arbeta för att nå de mål som
ställts upp för den pedagogiska verksamheten. Omsorg om det enskilda
barnets välbefinnande, trygghet, utveckling och lärande skall prägla arbetet
i förskolan. Hänsyn skall tas till barnens olika förutsättningar och behov.
Detta innebär att verksamheten inte kan utformas på samma sätt överallt
och att förskolans resurser därför inte skall fördelas lika.

Förskolans uppdrag
[...]
Det svenska samhällets internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som kan stärka denna förmåga och förbereda barnen för ett liv i ett alltmer internationaliserat samhälle. Medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur skall bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Förskolan kan bidra till att barn som tillhör de nationella minoriteterna och barn med utländsk bakgrund får stöd i att utveckla en flerkulturell tillhörighet.

Fetmarkerad text är min ändring för att peka ut saker.

Det känns som om de skulle få väldigt svårt att uppfylla delar av det som står i läroplanen, man kan inte läsa den selektivt och bara plocka ut det man tycker passar.

I artikeln kan man bland annat läsa:
– Jag har inga barn än, men det känns som att det börjar bli dags. Och de ska absolut gå där, då slipper de också genuspedagogiken som de försöker prångla in på daghemmen.

Om man kikar på deras webbplats skriver de:
För kvinnor är det viktigt att vi får ett samhälle där kvinnor får vara kvinnor och män får vara män. Att kvinnor känner sig otrygga i dagens samhälle beror till stor del på att männen är feminiserade och inte tar sin manliga roll att göra samhället tryggt på allvar.

Är det den synen de vill ge sina barn, herrejösses, kvinnor skall lära sig att de inte behöver ta hand om sig själva utan det skall en man göra. De får mig att må illa.

De skulle förvisso kunna hävda att de står för jämställdhet, de vill ju att kvinnors hemarbete skall uppvärderas och bland annat ge inkomst som jämställs med lön. Vad gäller alla människors lika värde anser de att de står för det också men man skall hålla alla kulturer segregerade så att de inte blandas. Alla har alltså rätt till sin kultur och sitt värde men bara de inte utöver det inom Sveriges gränser. Jag tror knappast att det är den sortens jämställdhet och lika värde som åsyftas i läroplanen.

Hur skall de lyckas skriva en ansökan till Skolverket som får dem att framstå som att de kan stå för de värderingar som finns i läroplanen? Särskilt när de går ut i media med sina åsikter.


Jag är förundrad över att Aftonbladet nöjer sig med:
Skolverket är tillsynsmyndighet för förskolor. Aftonbladet.se har förgäves försökt få en kommentar från verkets jurister.
Borde inte journalisten ha ställt frågor kring bla läroplanen? Eller väntat tills de fått tag på Skolverkets jurister. Nu säger inte artikeln speciellt mycket.

De väljer också att sätta "dagis" i rubriken fastän i alla fall den som intervjuade Nationaldemokraten Vávra Suk verkar veta att det heter förskola eftersom ordet används i frågor. Varför kan inte svenska medier lära sig att det inte finns dagis/daghem längre.

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

"I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande."

I denna formulering måste "kristen tradition" strykas för att stå i överensstämelse med resten av innehållet. Kristendomen har nämligen ingenting med vare sig demokrati eller humanism att göra, varför skrivelsen är helt paradoxal.

Nationaldemokrater, sverigedemokrater och kristdemokrater är givetvis de främsta anhängarna av kristen kultur (som de av någon märklig anledning benämner "svensk").

Béatrice Karjalainen sa...

Blogge: Håller med dig. Att skriva in religionsvärderingar i läroplanen är fel även enligt mig. Men just i detta blogginlägg valde jag att bara kommentera det som var relevant till deras förslag så som det stod i artikeln.

Anonym sa...

Fast - jag tycker att det är fel att Skolverket ska få sätta upp sådana här regler som ska gälla ALLA dagis. Jag tycker att föräldrarna ska få välja själva, vad de anser är bäst för just deras barn.

Vill de ha ett etniskt svensk dagis till sina barn så ska de få ha det. Vill de ha ett kristet dagis så ska de få ha det. Vill de ha ett dagis som inte försöker tvinga pojkar att leka med dockor så ska de få ha det. (Förutsatt att det rent praktiskt finns tillräckligt många familjer som vill sätta sina barn där; annars funkar det ju inte.)

Samhället ska inte bestämma sådant - det ska föräldrarna. (Inom vissa rimliga gränser, naturligvis. Jag menar inte att aga eller blodoffer av levande djur ska få förekomma på daghemmen för att föräldrarna önskar det!)

Annars blir det ju en diktatur. Jag tycker att det är mer konstigt att inte fler människor protesterar mot det sätt som vi svenskar omyndigförklaras på!

Angående daghemmen, så är styrningen av daghemmens verksamhet ännu mer obehaglig, om man betänker att nästan alla barn dessutom styrs in i daghemmen.

Föräldrarna har inget annat val än att lämna sina barn där, eftersom det inte går att få ut dagissubventionen och betala en annan barnomosrgslösning med dom pengarna. (Vårdbidraget är dock ett steg i rätt riktning, och med fler högerpartier i regeringen kan vi medborgare kanske få tillbaka en ännu större självbestämmanderätt?)

Angående termen dagis, så är ett dagis ett dagis oavsett vad man kallar det för, precis som ett kalhygge är lika förödande för miljön även om det kallas för en föryngringsyta...

En "förskola" är just det - en FÖR-skola, där barn strax under skolåldern (5-6 år) får börja att lära sig lite bokstäver och siffror, och vänja sig vid en mer uppstyrd verksamhet än på daghemmen.

En institution som tar emot 1-åringar i 12 h/dag kan inte vara en skola, och inte en FÖRskola heller.

Béatrice Karjalainen sa...

Kommentar angående min och blogges kommentarer här ovan, eftersom jag råkade ta skolans läroplan först så kom formuleringarna om kristen tradition med, de finns inte i förskolans läroplan.

Anonym: Alla har ju rätt till en åsikt och din verkar ligga nära NDs.

Själv mår jag rätt illa vid tanken på att ha en etnisk förskola där grundläggande mänskliga värderingar sätts åt sidan.

Har du egna barn, vet du vad det innebär för ett barn i form av "skola" på en förskola? Det handlar knappast om någon skolrutiner för de minsta, ja knappt för de större heller. Min kille som fyller 6 år snart har 5-årsgrupp 1 timme per dag där de går undan och gör något för sig själva. Det kan vara att ha gympa (läs lekar i en gympasal), gå på utflykt på stan ex. biblioteket, rita något utifrån ett bestämt tema etc.

Det som skiljer förskola mot daghem är att en förskola måste följa läroplanen och vara mer än bara barnförvaring. Det finns inga mål uppställda att barnen skall lära six x och y i mängden z så som i skolplanen utan det handlar om att på ett naturligt sätt lära barn det som står i läroplanen, väcka ett intresse för språket, förstå människors lika värde osv. Det sker ingen direkt undervisning utan punkterna i läroplanen genomsyrar de aktiviteter så som sagostunder, lekar, fritt skapande osv. Vad kan vara fel i det?

Jag tycker personligen det är skrämmande att det idag finns de som resonerar som ND och ex. SD gör.

Vad gäller det fria valet så kan jag väl tycka att en förälder som vill vara hemma med sitt barn istället för att ha det på förskola skulle kunna få göra det men då skall det vara för att den personen vill det. Men tyvärr kommer en sådan lösning säkert göra att många kvinnor hamnar i en situation där deras män kräver att de skall vara hemma med barnen med stöd från staten. Men visst önkade ajg att det fanns lösningar som gjorde att man lättare kunde kombinera yrkesliv med att få vara med sina barn, det gäller båda föräldrarna.