07 april 2010

Livsfarligt att glutta utanför det egna ekorrhjulet

Läste denna artikel i Utemagasinet (som Utsidan.se skrev om) om att försörja sig på sitt intresse för uteliv. Det är vid sidan av forskning inom MDI en dröm. Ibland är jag så spyless på IT-branschen (eller skall jag säga kontorsjobb) att jag skulle kunna tänka mig att göra något annat men så kommer alla krav om stabil ekonomi, inte flytta osv... och så sitter jag fast där i ekorrhjulet och undrar när fan det skall stanna så jag får kliva av och hoppa på ett annat hjul. Tänk att få livnära sig på uteliv, att få träffa andra människor som delar det intresset, få se folk uppleva exempelvis fjällen för första gången, bli så där förälskad i en plats som man själv blivit. Att få tipsa om små smultronställen.

Ja ja vad är väl en dag på fjället... När jag blir pensionär får jag väl ägna mig åt sånt, synd bara att det är så jäkla många år kvar tills jag fyller 65.

Nils Ferlins bokomslag från 1957 kändes som en bra illustration så jag lånade bilden. Tänk att man redan då pratade om att sitta fast i ett ekorrhjul.


Inga kommentarer: