13 januari 2012

Upphandlingselände

Ibland vill jag bara ringa upp upphandlare och skrika i telefon. Nyligen pågick en relativt stor upphandling på en myndighet. Vi var inte själva med i den men jag har glömt att avsluta prenumerationen på uppdateringar efter att ha plockat hem den för genomläsning.

Upphandlare bör fundera igenom hur bra de är på att formulera sig om det inkommer över 30 frågor på upphandlingen. Sällan jag sett så många förut (jo RPS-upphandlingen var nog värre). Om folk ställer frågor är det oftast för att de faktiskt inte förstår formulerad text i upphandlingen. Då kanske man bör svara med annan text än den som står där. Vill leverantören ha hjälp med tolkningen och ställer ja/nejfrågor varför då inte svara med ja eller nej?

2 kommentarer:

Rolf sa...

Men jösses, man kan väl inte ge svar bara sådär? Då kan man ju ställas till svars för något? Så arbetar man faktiskt inte inom det ofantliga!

Allvarligt skämtat, så finns det väl säkert någon lag/fånig regel som säger att man inte ge information som kan "förändra" upphandlingen, just för att alla ska ha samma villkor (i detta fall, alla ska ha det lika jävligt).

Jag skulle agera enligt 'är det inte explicit förbjudet så är det tillåtet'-principen...

Béatrice Karjalainen sa...

Man får helt klart förtydliga en upphandling så länge man inte ändrar spelreglerna så att säga. Ändrar man dem för mycket måste man avbryta upphandlingen och börja om men att svara ja/nej här har jag väldigt svårt att se att det skulle äventyra någon av huvudprinciperna.

Så länge alla får samma svar så är det lugnt och alla som anmält sig till upphandlingen får ju denna information.