29 oktober 2016

Dag 303 (#nyutmaningsökes #60) - Rejält utmanad idag

Var uppe långt in på detta dygn i natt för att titta på norrskenets dans med molnen. Blev alldeles för lite sömn.
Idag har jag varit på mini-fotomaraton med Bodens fotoklubb. Vi hade 6 uppgifter att lösa på 5 timmar med en timmes lunch mitt i. Alla bilder skulle vara oredigerade direkt ur kameran vilket är ovant när man är van att redigera sina foton. Jag har gjort i ordning ett album med alla bilderna både i sitt tävlingsutförande, bilder jag valde bort och bilderna redigerade. Till varje bild har jag skrivit en text om hur jag tänkte, vad jag hade velat göra annorlunda.

Velade lite om vad jag skulle lägga upp här i bloggen men bestämde mig tillslut för att lägga upp originalbilderna de jag tävlade med.

Jag har ju skrivit om varje bild (nås via i eller klicka på texten längst ner i albumet) och visar upp de redigerade i albumet så det får helt enkelt räcka för idag, samma finns även på Instagram på de jag hittills lagt upp där fler kommer. Någon dag kanske jag redigerar detta inlägg och skriver samma saker här på svenska.

Hoppas ni orkar klicka er in där och läsa om bilderna efter att ni kikat här. Ni är väldigt välkomna att kommentera, tycka till, kritisera och diskutera.

När vi tävlade bedömdes vi angående kreativitet av lösningen, tekniska kvalitén och helhetsintrycket.

#1 Gatuliv (vann kategorin med denna bild)

#2 Boden

#3 Gammal (3:a eller om det var 2:a i kategorin med denna bild)

#4 Fina i det fula

(Bilden jag trodde jag hade skickat in visas nedanför eftersom jag surade så över min miss)

#5 Arbete (2:a i kategorin med denna bild)

#6 Halloween

Det var sjukt roligt men svårt och jättekul att se de andras bilder. Jennie kammade hem 4 av kategorierna, jag tog en och Teresa en. Men Peter vann poängkampen totalt och kammade hem det stora priset. Många hade tagit så otroligt fina bilder och jag hoppas de snart kommer upp på klubbens webb så att jag kan länka till dem. Intressant att lyssna på hur juryn tänkt kring de bilder som tagit plats 1-3 i varje kategori.

Min slutplacering blev i mitten i startfältet vilket jag är nöjd med första gången jag är med och inte har en aning om vad juryn gillar/inte gillar. Som en av dem sa, snart vet ni nya också. Men samtidigt vill jag ju inte fota något i en viss stil för att det är den stil en jury gillar. Jag fick ju höra om 1 av mina bilder #3 "gillar den vi vet inte riktigt varför men det är något och vet inte hur den skulle kunna förbättras." Om min #5 fick jag höra att en gillade den inte alls, hade velat se mer av arbetsplatsen (fanns gott om sådana bilder i min kamera också innan rensningen) men att andra i juryn hade gillat den för att den var något annorlunda. Jag tänkte på det när jag tittade på vinnarbilderna att många av dem hade likheter i stil. Men egentligen klassiska linjer, enkelhet, färger osv... så inget revolutionerande. Kanske helt enkelt är det jag har att lära.

Jag ställde typ 1000 frågor efteråt om hur man skall tänka, ex Boden, skall man ta en bild som vem som helst skall kunna se att det är en bild från Boden, en bild som är Boden för mig eller som de som i alla fall bor i Boden kan fatta att det är en Bodenbild? De tyckte att man skulle titta på bilderna som om man inte var från Boden men samtidigt var en bild som skulle kunna ha varit var som helst (men sjukt bra bild) i topp 3. Så lite kluvet där. Ibland tyckte de att bilder var bra för att det så otroligt tydligt tolkat temat (som min #1) medan de andra gånger berättade om bilder de ratat just för att de varit för uppenbara. Så inte lätt det där med bedömningsgrejer :-)

På ett tisdagsfika med klubben skall vi titta på resten av bilderna, det skall bli intressant.

Som dagens bild valde jag ut en redigerad version av min bild #2 mest för att jag kämpar så med att våga ta porträtt av okända personer så jag blir nöjd när jag vågar och tycker att det blir en ok även om jag har massor med ändringar jag skulle vilja göra med denna om jag fick ta om den igen.


Inga kommentarer: