H&M var ganska tidigt ute med att testa rabatter via 4sq, redan i oktober 2010 kunde man få incheckningsrabatt så de borde ha rätt bra erfarenhet av att folk visar upp sina telefoner.
Jag har vid ett flertal tillfällen passat på att nyttja rabatten och samma visa varje gång “Oj vad är det här, hjälp hur gör man. Finns det någon som kan?” Utrop efter butikschef eller annan ansvarig på plats. “Mutter mutter…” jag har alltid fått rabatten tillslut men kön bakom mig har växt, folk lite lagom irriterade “Mutter mutter” osv… inte så kul för mig som kund.
Men för en gångs skull slapp jag vänta allt för länge, kassörskan tog beslutet att jag inte skulle behöva lida för att deras ledning inte informerar de som jobbar på plats om de olika kampanjerna och hur det skulle matas in i kassan. Hon hade dock redan slagit in mina varor (i väntan på personen som de trots allt hade ropat på) och bestämde sig då för att göra ett felslag av mitt köp och göra om för att lägga in presentkortet på kvittot.
Men mig veterligen så måste man inte handla på H&M för att få ut presentkortet. Det skall enligt texten räcka att checka in som Mayor för att få sitt presentkort. Sa dock inget i butiken. Jag fick ju mitt kort.
Men det får mig att börja fundera. Hur följer H&M upp hur många presentkort de delat ut (står i erbjudandet att det är begränsat antal, är det begränsat per butik eller hela landet?). Vad hade hänt om jag tagit rulltrappan upp till andra kassan, visat min incheckning igen, hade jag då fått ett presentkort till?
Pratade med Andreas Johansson som även han haft problem med H&M och 4sq-rabatter,45 minuter för att få ut ett presentkort på 100 spänn. Det är inte värt det varken för konsumenten eller företaget. Eller så är det en taktik, folk ger upp och kräver sen inte ut sina erbjudanden igen.
Är det inte viktigt för ett företag att se hur väl en kampanj faller ut? För mig som konsument är det i alla fall viktigt att jag inte känner mig som en stor börda när jag väljer att nyttja erbjudandena och tycker det är respektlöst av företaget att inte ha koll, att som kund behöva förklara varenda gång vad 4sq är, vad erbjudandet går ut på mm. Tänk om appen hade kunnat visa en streckkod som de i kassan kan skanna av, vips får de upp rätt grejer på skärmen i kassasystemet istället.
Så H&M utbilda er personal bättre. Det är mitt tips som borgmästare av H&M Shopping – Luleå.
Läs även andra bloggares åsikter om H&M, Foursquare, 4sq, erbjudanden, rabatter, kundbemötanden
2 kommentarer:
Kul att du skriver om en av de får Specials vi sett hittills i Sverige så här långt! Välkommen till http://www.facebook.com/4sqsweden
@anonym jag är en sådan där konstig typ som inte har ett FB-konto.
Skicka en kommentar