Jag jobbade en hel del med bearbetningen av bilden också. Bakgrunden hade en härlig guldig ton men i förgrunden var träden kalla. Ibland kan en kontrast mellan varmt och kallt fungera men här blev det snarare det man fastnade i en motivet i sig vilket jag inte ville. Jag vill att man ser böjen och hur den flätar sig in mellan träden. Jag valde därför att ge hela bilden en lite varmare ton (vilket i och för sig är mindre varm än vad som blev om jag körde Lightrooms dropper för vitbalansen i snön, då blev allt typ orange).
Jag valde också medvetet att inte gå all in på kontrast som jag rätt ofta gör. Jag ville behålla lite av den drömska känslan jag hade där i skogen. Som om det var en portal in till något annat, en trollskog. Jag kände mig i alla fall väldigt nöjd efter jag var klar och laddade glatt upp bilden på Instagram, där typ ingen gillade den. Så är det ibland.
Portal |
Give me a big hug |
När jag kom till Mjösjöfortet var himlen orange och jag valde att ta en bild inne från gången in till vallgraven. Ett träd på bergsidan har blåst ner och hänger upp och ner. Här valde jag en "filmisk" redigering som är så populär just nu. En där man jobbar med "color toning" och svart aldrig är svart utan mörkgrått och det liksom ligger ett tunt färgfilter över hela bilden. På instagram kan man nå lite av detta med filtret "Gingham" som lägger ett grå/beige filter över bilden. Men jag har jobbat med tome curve, dual tone (färger i highlights och shadows) och med hue, saturation och illumination mm. Laborerade mig fram tills jag hade en bild som kändes rätt utan att allt för mycket avvika från "sanningen". Men filmisk ton är ju aldrig "sanning". Tittade bland annat på det här blogginlägget för att kolla vilka steg man skall tänka på. Har även tidigare tittat på den här filmen på YouTube som också går igenom grunderna på ett bra sätt. Använde för övrigt samma teknik på ett av porträtten för någon vecka sedan.
1 kommentar:
Underbara vinterbilder ju!
Skicka en kommentar