21 februari 2021

Akvarellförsök #46 - Björkar

 Idag behövde jag något som jag gillar. Träd är alltid kul. Så jag tog en monokrom björktutorial  av Sarah Cray på Let's Make Art och valde att inte titta på den innan utan körde bara. Jag tyckte de vita träden i bakgrunden såg konstiga ut men tänkte jag provar väl. Att måla bakgrunden runt träden utan att maska var svårt, blev lätt de där förhatliga kanterna. Hur hittar man rätt mängd vatten i penseln för at det inte ska hända. Måste ta mina vanligaste penslar och mitt papper och bara öva öva för det är där jag fallerar mest tror jag.

Och Lyckades sen inte gå nära kanten nog när jag målade träden så det blev vita glapp. Nä jag är nog bättre på att maska. Jag skippade de där konstiga vita träden och målade i alla träd. Dock borde nog de bakre varit lite ljusare alt målat i väldigt svaga ljusa träd längst bak. Fick även ett mindre hjärnsläpp, bytte plats på två grenar som skulle korsa varandra. Så perspektiven blev knas. Gör om och gör rätt.

Men det var kul att bara måla i en enda färg. Payne's grey i detta fall. 

Gjorde inte klart förgrunden eftersom jag irriterar mig på de glapp som blev mellan bakgrund och träd. Ser att buckligheten på pappret gjorde att inscanningen blev oskarp i kanterna.





Inga kommentarer: