17 april 2012

Rule #1 Cardio (sprungit ifrån lite fler zombies i Boden)

Idag var det dags för uppdrag tre och fyra i Zombies, Run! aka #zombiesrungame #zombiesrun, ha bloggat tidigare om min första runda. Sprang rundan med uppdrag 2 häromdagen.


Idag hade jag tänkt springa en kort runda. Men när jag sprang så blev det först att jag kutade lite för långt och skulle jag vänt när jag kom på det hade uppdraget hunnit ta slut innan jag kommit hem så det var ju lika bra att lufsa vidare tills uppdraget var slut och vända där. När väl uppdraget var slut så var jag så nära Aldersjön så då var det ju lika bra att springa dit och vända. Logiskt va?

Första zombievarningen kom efter 1,48 km och jag behövde inte öka min hastighet så mycket för att undvika zombierna. Jag fick dock en liten pulshöjning. Sen rullade det på med skön musik, jag stannade till och tog ett foto. Vissa miljöer i Boden passar verkligen in på stämningen i berättelsen eller vad säger ni?

Jag närmade mig hängbron över älven och han tänka, fan tänk om zombieattacken kommer när jag är över bron i den apjobbiga uppförsbacken, det kommer ju aldrig gå att öka genomsnittsfarten med 20 % i 1 minut där (läst på i The Runner's Guide om spelet hur mycket man behöver öka kan rekommendera läsning av den men kör gärna första uppdraget först eftersom det står med i klartext i boken).

Men jag hade tur, den kom vid 3,2 km precis när bron börjar och bron är skön att kuta på, jag sprang som en to (kändes det som, hastigheten är väl en van löpares vilofart möjligtvis) i 200 meter.

Efter bron kom nästa passande miljö, infarten till Bodens södra skjutfält. Varningstavlan som talar om vilka sektorer man inte skall vistas i gav känslan av att jag faktiskt var ute och sprang i ett osäkert område. Uppdraget i sig gick ut på att lura iväg zombies från Able Township och mot en annan sektor. Alla vägar i området är fyllda av varningsskyltar av olika slag. Precis när jag närmade mig en korsning kom vi i berättelsen fram till en annan "settlement" som skrek att vi inte var välkomna in osv... så då passade omgivningen mycket bra.

Nästa zombieattack kom efter 4,65 km då befann jag mig på en jobbig grusväg, fick verkligen kämpa för att få upp farten. Jag var nästan framme vid Aldersjön där jag stannade och tog ett foto (som blev så suddigt att det inte är någon idé att visa), precis då kom en zombievarning såklart och jag gick springa som en tok igen. Där fick jag för att jag stått stilla några sekunder.

Uppdrag 4 hade sina zombievarningar på ungefär samma avstånd, eftersom min medelhastighet nu var lägre på detta uppdrag så krävdes inte riktigt lika mycket för att springa ifrån zombierna men det var jobbigt ändå, jag hade ju sprungit sträckan jag tänkt springa redan.

Men jag fortsatte att lufsa på och när det var 11,6 km så var jag hemma igen så jag passade på att ta en 400-meterssväng på gatan, lika bra att det fick bli 12 km.

Jag gillar upplägget, man får lagom stora bitar av berättelsen tillsammans med den spellista man satt ihop det jag inte gillar är att uppdragen är så korta och en annan sak stör mig jättemycket, berättelsens "helskotta det är en jävla massa zombies bakom dig spring för livet" är inte synkade med "Warning: zombies detected" då jag skall springa snabbare för att inte behöva kasta saker. Visst det finns ju inget som hindrar mig att springa som en blådåre även när berättelsen säger åt mig att skynda på men jag vet ju att det minuten efter kan bli "zombie warning" och då måste jag ha krafter att öka på farten för att inte bi av med mina grejer. Det bästa vore ju om de synkade och att det sen kom lite slumpartade varningar med sina warning: zombies detected, pip pip zombies 50 meters behind pip pip piiiiip zombies 15 meter behind you piiiiip flås growl gahhh... i musikdelarna som nu. Jag vill vara en lite större del av berättelsen.

Dessutom kan jag väl störa mig lite på mängden grejer jag bär på i spelet, jag plockar ju upp hur många grejer som helst och i uppdrag 4 kutar jag dessutom med en ettåring på armen. Jo tjena att jag kan öka farten med 20 % då. Dessutom är rösten som talar om att man plockat upp grejer så syntetisk att jag ryser mer av att höra den än de läskiga zombierna som andas i nacken på mig emellanåt.

@iamluclar som är på uppdrag nummer 8 har tröttnat lite, hon tycker det är för mycket lika samma. Och jag kan förstå känslan, för det är inte någon större variation. Beeep Beep gates open good luck och en springer man, utför ett enkelt uppdrag och sen är det Mission completed. Och där är en sak som stör mig när man har Zombie chases påslaget. Jag har klarat uppdraget, sprungit in genom grinden (i alla fall uppfattar jag det som det oftast när de säger mission completed mm) och nu får jag lyssna på Radio Able men ändå blir jag plötsligt jagad av zombies, det finns inga innanför grindarna. Liten glitch i historien tycker jag eller så missuppfattar jag något. Kanske kutar jag ut igen, eftersom jag kan hämta mer grejer men å andra sidan varför lämnade jag inte det jag bar på innanför grinden i så fall? När ett uppdrag är avslutat kan jag klicka på knappen Return to base. Men var jag inte redan där. Någon som spelar som uppfattar det annorlunda än vad jag gör?

Idag lyckades jag springa ifrån alla zombie mobs och få med mig alla grejer till basen där jag distribuerade ut dem. Kom bland annat över en iPhone med en app (med länk) synd bara att det i RL är en betalapp. Hade ju varit kul om det varit en app som verkligen knöt an till spelet och inte bara billig reklam (de som gör reklamen har fått det i utbyte mot sitt bidrag i finansieringen via Kickstarter så det är ju inte så konstigt på det sättet.

Jag plockade på runda 2 upp en del av en tidning som nämner ett twitterkonto som faktiskt finns och är aktivt. En annan grej är manifestet som pekar på en site där en video visas och en kod skall anges, vi får väl hoppas att jag får en kod snart då. Twitterkontot för de som visar videon säger att vi snart skall få veta hur man får koden så det kanske inte är i spelet. (Ger inga länkar här eftersom det är roligare att samla på sig grejerna själv).

På tal om interaktion så har de en kul grej på gång nu, man kan "ringa in till Radio Able" och sen få med sitt klipp i radiodelen i spelet. Hur kul är inte det. Älskar den sortens involverande i spel.

Slutligen undrar jag hur bra GPS:en är i iPhonen. Min Garmin 305:a sa 12.02 på båda uppdragen tillsammans. Appen visade M3: 6,10 och M4: 6,23 det blir 12,33 km. Hade gärna fått ut en karta från appen oxå. Det pratas på deras webbplats om integration med Runkeeper. Tänk (nu drömmer jag friskt) om de även kunde integrera med FunBeat, då skulle jag bli jätteglad.''

Rule #1 Cardio kommer från den underbara filmen Zombieland. Läs gärna resten av reglerna.

Inga kommentarer: