08 november 2020

Akvarellförsök #3 - Färghjul

 Måste nog förstå mig på färgerna lite bättre. Dags för lite hederliga övningar a la skolan. Så jag letade fram en övning i färglära från just en skola. Måla ett färghjul men deras förger var inte vattenfärg så jag sökte mig vidare efter att ha tittat och lyssnat på hela videon. Valde en annan att följa istället från Mr. Otter Art Studio som dessutom visar hur man enkelt kan dela upp en cirkel i 12 lika stora fält.

Rolig övning och bra att få lära sig om primärfärger, sekundärfärger och tertiärfärger på ett lättöverskådligt sätt. Uppe i hörnet hade jag från första videon målat upp de 3 grundfärgerna i en kolumn för varma och en för kalla. Gjorde hjulet med de kalla. Läste lite om varma och kalla färger och trodde ett tag att jag hade blandat ihop de blå med varandra men hade på magkänsla gått rätt när jag frågade en som kan sådant där. Tack Karro. Jag gillar verkligen att blanda färger och någon dag skall jag göra om denna med de varma färgerna för att ha som jämförelse och sen kanske jag fortsätter med olika varianter där varmt blandas med kallt för att se hur det slår. Provade även här att ha olika mängd pigment i penseln för att se hur det blir. Måste öva mer på mjuka graderingar och inte få kanter på färgen. Vara snabbare helt enkelt.  Pappret bucklade sig en del också så bättre papper står på inköpslistan.

Visst är det fascinerande hur man kan få 12 så olika färger från bara 3? 






Inga kommentarer: