18 augusti 2005

+Förolämpning -Ventil

Igår kände jag min helt idiotförklarad av en som uppenbarligen själv hade noll koll. Jag brukar använda www.bodenkartan.com ibland för att kolla upp sträckor mm. men den tjänsten är rätt kass eftersom man inte kan klicka sig runt och mäta när man har en del av kartan inzoomad för så fort man scrollar nollas mätningen. Så jag tog mig i kragen och skickade dem ett brev:
Hej!
Jag brukar använda bodenkartan lite då och då för att kolla upp saker och har några frågor/synpnkter.

För det första måste kartbilden vara så liten, det är svårt att få en översikt när så liten del av fönstret upptas av kartan.

När man skall mäta avstånd är det väldigt svårt att få det exakt då man måste ha kartbilden utzoomad till minsta för att kunna klicka sig runt ett större område. För har man kartan inzoomad så nollas mätningen så fort man scrollar. Jag skulle vilja kunna använda kartan för att mäta upp mina motionsrundor. Testmätte i utzoomat läge en runda jag har mätt med cykeldator en gång och den blev 2,7 km på kartan istället för 2,9 km som den är eftersom jag missar detaljer när jag klickar mig runt. Några hundra meters skillnad blir en hel del när man börjar räkna på längre sträckor.

/Béatrice

Efter ett tag kom ett svar:

Hej Beatrice!
Kartan är byggd i ett språk som heter Java och är ett väldigt avancerat språk som gör att vi kan få ut GPS koordinater och mätfunktioner. När det gäller storleken på kartbilden har vi valt att inte göra den större pga laddningstiden. Dom som sitter på modem måste också få möjlighet att se kartan.
När det gäller mätfunktionen så har vi förbättrat den sedan den första versionen, Men tyvärr så går det inte att mäta utanför visad bild. Det man kan göra är att mäta i omgångar man mäter en del och flyttar kartan och mäter igen.
Mvh
Xxxxxx Xxxxxxx

Betyder detta att programmeringsspråket Java är så avancerat att de på byrån som byggt tjänsten inte klarar av att lösa detta till synes enkla problem eller menar personen att Java är så avancerat att det inte går att lösa enkla programmeringstekniska saker i det? Varför förutsatte svararen att jag var helt okunnig i programmeringsspråk, han hade lika gärna kunnat inleda brevet med "Men lilla gumman det förstår du väl...." Åh blev så arg samtidigt som jag fick asgarva åt det otroligt korkade svaret.

Det här med ventil då?

Kom nyss hem från 2,5 mil cykling idag istället för planerade 3 mil. Dels kom jag iväg sent och dels var det jäkligt mörkt ute och jag hittade ett bra ställe att ta en runda på istället för att åka fram och tillbaka samma väg. Det blev en backig tur idag, vem kom på att göra långa uppförbackar utan motsvarande nerförsbacke på andra sidan?

Att jag kom iväg sent berodde på ett litet missöde.

Cyklade iväg till Shell runt hörnet för att pumpa däcken och när jag satte pumpslangen på bakdäcket sögs all luft ur, slurp. Hmmm in på macken för att fråga vad som hände och fick svaret att det blir så om man bara trycker löst på handtaget. Ut igen och lyckades få luft i bakdäcket. Skulle sen pumpa framdäcket men där var en annan sorts ventil och en ring satt ivägen trixade lite men fick inte på pumpen så jag var ointilligent nog att skriva loss ringen. SWOSH där for ventilen iväg för att aldrig mer bli hittad trots idogt sökande på backen i 10 minuter.

Fick leda cykeln hem igen och hålla tummarna för att en av skrotcyklarna som står på baksidan hade snabbventiler. Provade först en som pasade men som var omöjlig att pumpa med handpumpen, tog sen en annan som satt som en smäck och gick fort att pumpa. Så så kan det gå när man skall vara smart och pumpa precis innan sin cykeltur.

Inga kommentarer: