09 april 2012

Jagad av zombies i Boden

Igår såg jag att @tesas varit ute och sprungit med Zombies, run!


Ett spel jag läste om när de var i finansieringsfasen på Kickstarter men sen tappade kollen på den, glömde bort. Så jag blev glad att se att de fick till det. Snabbkikade lite på deras webbplats innan jag öppnade Appstore och köpte appen (hade tur de hade halva priset på den 6-8 april). Idag var det dags för premiärtur.

Skapade en löparspellista med mestadels Robyn och Kent, stoppade lurarna i öronen och gav mig iväg efter att jag talat om för appen att nu kör vi.

Appen ger mig ett uppdrag först och främst att överleva sen skall jag plocka upp grejer som skall tillbaka till basen, mediciner, vatten, USB-minne och sportbh:ar mm.

Jag måste dessutom undvika zombies som då och då börjar jaga mig. Man kan slå av zombies som jagar en men då missar man ju en stor del av upplevelsen. De låter rätt läskigt när de kommer nära.



Ljudet i appen är rätt lågt och första gången hörde jag inte vad de sa när zombies kom och fattade först när ett intensivt pipande ljöd, de hade kommit för nära och jag slängde saker för att distrahera dem. Nästa gång hörde jag bättre och ökade farten men de kom ikapp mig ändå, jäkligt snabba zombies (eller ja jag är ju inte så snabb). Blev ikappsprungen en gång till men sista gången lyckades jag lägga i en växel till och hålla ut en minut (läste jag sen i hjälpen att det var ungefär det man skulle göra) på högre fart för att de skulle tappa bort mig. Som intervaller funkar det rätt bra. Även om jag fick gå lite efter att kutat med blodsmak i munnen.

Medan man springer så berättas en historia och du blir tilltalad som Runner #5. Rösten pratar direkt till dig men det du gör har ingen koppling till vad rösten säger. Det störde mig lite. Jag hade velat ha mer koppling till vad jag faktiskt gjorde. Jag hade svårt att rita upp att jag sprang i en skog när jag närmade mig järnvägsstationen i Boden och det var svårt att se att jag var i ett gammalt övergivet sjukhus när sprang längst med Kungsgatan. Sjukhuset måste dessutom varit väldigt stort eftersom jag fortfarande var där en kilometer senare. Rösten bad mig ibland ändra riktning men ibland han jag ju knappt höra det innan den sa bra, fortsätt så. Ibland bytte jag riktning mest på skoj för att känna att det stämde lite i alla fall. Om jag fick veta att zombies närmade sig från öster ja då kanske det inte var det smartaste att springa åt det hållet men riktningsförändring hade ingen som helst betydelse.


Jag visste heller inte hur länge ett uppdrag skulle pågå, skulle det sluta mitt i rundan (vilket det gjorde för mig) eller skulle det sluta när jag var tillbaka vid start eller något? Nu i efterhand har jag läst att varje uppdrag är ca 25-30 minuter långt efter det får man lyssna på Abel town radio som spelar ens egna favoriter. Så skall jag ut på långpass kommer jag behöva köra flera uppdrag.

Musiken är hela tiden invävd i berättandet, berättarrösten avbryter aldrig utan dyker upp mellan låtarna vilket var bra (har man extremt långa låtar kan de komma att avbrytas).

Skall bli spännande att höra hur berättelsen utvecklar sig men det finns en del grejer jag önskar skulle ha funnits:

  • Få veta längden på ett uppdrag i tid/sträcka
  • Respons till det jag gjorde, de hade exempelvis kunnat ta karta av mitt närområde och antingen låta mig rita ut en sträcka som motsvarar uppdragets längd och lägga en overlay på den, här når du sjukhuset, här är tornet mm mm eller ännu hellre instruera mig, ta vänster i nästa korsning så du kommer till "main street" osv...
  • Bättre ljud, nu har jag ökat ljudet i appen så då kanske jag kan höra av de säger.
  • Sparad rutt man sprungit.
De tänker ganska mycket på säkerheten när de skriver om appen, tänk på att inte rusa iväg från zombies i trafikerade miljöer och det är väl bla pga säkerhet man inte kan interagera med spelet på något sätt, man plockar upp alla grejer automatiskt och spelet väljer vilka saker man kastar. Hade varit lite kul om man på något sätt hade kunnat återvända till plater där man tappar saker, om ingen annan varit där så kanske man kan hitta igen dem. Dvs lite mer interaktion och lite mindre ljudbok.

Jag hade med mig min Garmin 305:a också, den gav lite kortare distans än vad iPhonen gjorde. 6:35 km mot 6,59 som appen tyckte. 4,81 km/31 minuter var första uppdraget.

När jag kom tillbaka fick jag placera ut mina upphittade saker i Abel Town och ju mer grejer desto fler uppdrag låses upp.


Jag var lite "för smart" tänkte att det kan vara dumt att ge alla kommunikationsgrejer till comms-huset och all mat till matförrådet osv och gav lite till "housing". Var inte så smart alls tror jag. Verkar vara så att man måste sätta dem på rätt ställe för att ens Able town skall växa på rätt sätt och områdena öka i nivå eller växer staden oavsett var jag stoppar grejerna (bara räknar antalet). Som sagt något att försöka klura ut.

Bild lånad från Six to Start från deras blogg för spelet och visar vilka grejer som är bra att ha och vilken kategori de tillhör.  Däremot kan du inte styra vad du kan plocka upp för grejer och du vet inte heller var sakerna finns. Så det är bara att go-with-the-flow och inte följa det som står i Runner's Guide längst upp i bilden.



Jag har nu 2 nya uppdrag att klara av. Måste ut och springa för att få veta hur det går.

Men först skall jag läsa The Runner's Guide som finns som PDF och iBook för iPad.

Min runda på FunBeat.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ah, du hade också en blogg, vad trevligt. :)
Jag kollade på zombie-appen. Eftersom jag utvecklar egna appar, funderar jag på att utveckla något liknande fast med andra roliga figurer. Vad skulle man kunna göra då istället för att bli jagad av zombies ? :)

Béatrice Karjalainen sa...

Fredrik Aha kul med en mobilutvecklare, själv kodar jag inget men designar appar och är testare för appar samt gör lite föreläsningar och sådant i ämnet emellanåt.

Jagad av monstren i packman kanske :-)
Vampyrtrenden verkar ju hålla i sig.
Den hemskaste motståndaren av dem alla är ju en själv på tidigare rundor :-)
Elaka "superhjältar"
Mutanter
Läskiga djur som jättespindlar och ormar (de kan man behöva hoppa över oxå)