20 april 2020

Skrivövning - Containerdyk

Ytterligare en skrivövning från min lista på övningsförslag tagen från Skriv om och om igen av Katarina Kuick och Ylva Karlsson, s. 31, - Välj 10 vackra ord. Få 10 vackra ord från någon annan och sen skriva en dikt som använder 10 av orden. 

Väljer orden:
  • barm
  • ögonblick
  • vandra
  • glänta
  • stillhet
  • förtroende
  • porla
  • omhändertagande
  • vemod
  • vårvind 
Fått dessa ord av @IchimusaiSWE
  • ljum 
  • flytande 
  • halogen 
  • batteri 
  • pluskvamperfekt 
  • slutstation 
  • flak 
  • fenoskandia 
  • rymd 
  • kvasar  
Dikt är inte min grej och jag känner att jag måste läsa på hitta någon form som känns mer naturlig. Som jag läste någonstans, dikt är inte att ha radbryt. Så känn det lite för mig. Så nä inga fler diktövningar på ett tag. Försökte få med ordet pluskvamperfekt som jag själv gillar väldigt mycket men det blev ännu mer krystat. Men har sparat undan den texten så vem vet kanske jag skriver något en dag med de 10 kvarstående orden men fram tills dess utmanar jag dig att försöka med dessa ord från @IchimusaiSWE och 10 egna ord som du skriver innan. Eller varför inte de 10 ord jag inte använde.

Får kanske tillfälle till att återvända, korrigera det som skaver, det som inte kom ut rätt första gången.

Containerdyk
Sorterar, gör min medborgeliga plikt.
En och en lämnar de mitt flak, 
flytande olja, batteri, lampor med halogen.
Allt på sin plats.

En vårvind driver förbi
för med sig en doft av våra sakers slutstation.

Jag trycker en ryggsäck mot min barm innan jag släpper.
Vemod i bröstet när den singlar ner i en container. 
Ett ögonblick och sen borta. 
Den hade en plats.

En bäck porlar någonstans
för med sig ett minne av vad som varit.

Alla dessa saker som lämnar spår, hur tar man farväl?
Hade det gått att laga en gång till?
Ett skogsäventyr till borde väl gå?
Vi har en plats.


Inga kommentarer: