21 juni 2006

Vilken bil skall jag ta?

Bilinköpet börjar närma sig sin kulmen nu står det mellan 2 bilar och jag kan inte riktigt bestämma mig. Var och provkörde båda idag. I morgon får jag ta med sambon så han får provsitta lite han med.

Vilken skulle du ta?
Data Toyota
Avensis 1,8 Touring -03
Toyota
Corolla 1,6 Terra Touring -03
Färg Blåmetallic Blåmetallic
Mil 8500 mil 3900 mil
Bränsle Bensin Bensin
Växellåda Manuell Manuell
Kaross Kombi Kombi
Ljud CD-stereo
(styrning av volym/kanal på ratten)
CD-stereo
Rails Rails Rails tror
jag
Drag Ingen
av dem har drag, kostar 5000 att få till (prutmån?)
Elhissar Tror
det var fram på båda..
Airbag Tror
det var på både förare och passagerare på båda.
AC/ACC ACC AC
ABS Står
inte på någon av dem och jag glömde fråga men finns
det någon som beställt utan 2003?
Lås Centrallås Centralås
Mvärm. Motorvärmare Motorvärmare
Kvärm. Kupévärmare
(tror jag)
Kupévärmare
Fälg LM-fälg
på sommardäcken
Ej LM.
Däck Vinterdäck Vinterdäck
Reg.dat 200302 200306 (tror
jag)
Pris 145000 (137000
utan inbytesbil)
125000 (diskuterade
ej pris utan inbytesbil)
Förbrukn. Minns
inte exakta förbrukningenmen Corollan drar 0,05 l/mil mindre än
Avensisen (tror det var A: 0,77 och C: 0,72)
     
Köruppl. Pigg som attan,
kanske till och med lite för pigg? Kände att jag kom upp allt
för hög hastighet på tok för fort men man vänjer
sig i och för sig med bilen oxå. Den kändes behaglig att
köra och den var väldigt tyst. Bra överblick över reglagen.Gillar
inte att bromsen tar så sent.
Inte lika
pigg som Avensisen men fullt tillräcklig men jag lyckades varva ur
den ett par gånger, men även det är ju en vanesak. Den kändes
behaglig att köra och jag upplevde det inte som om den levde om mer
än Avensisen men jag skulle behöva lyssna mer aktivt för
att avgöra (men allt är ju tyst i jämförelse med Audin).
Bra överblick över reglagen.Gillar inte att bromsen tar så
sent.
Trivsel Kändes
rymlig och skön invändigt, gott om sittplats. Hittade ett bra
ställe att ha vänsterfoten när den inte behövdes på
kopplingen.
För mig
kändes den helt ok rymlighetsmässigt sett men funderar på
om sambon som skall sitta brevid kommer säga samma sak. Hade svårt
att hitta ett skönt ställe för vänsterfoten. Vet inte
om det var att jag tänkte på det nu elelr om det var likadant
i Avensisen men det störde mig lite att det var ljus klädsel i
taket som går ner på bågarna fram vid framrutan, de stack
lite i ögonen och var irriterande. Måste nog kolla om det var
så på Avensisen oxå.
Utseende Ser lite tråkig
ut i och med att det är gamla karossen.Men samtidigt skönt att
slippa en massa bullighet här och där att ta hänsyn till
vid ex. parkering.
Gillar utseendet
på den. Fräsch design.
Bagage Långt
men en del tas upp på bredden av hjulhusen. Stort lastutrymme.
Lite kortare
men å andra sidan är inte hjulhusen lika utrymmeskrävande.
Helt ok.


Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Röstar på Avensis. Lite fartigare bil och ACC är inte helt fel.