22 juni 2007

Speed tourism in Rome

Då har man varit iväg med jobbet igen. Denna gång gick turen till Italien och staden Rom.

Dag 1
Anlände 40 minuter senare än vad det var tänkt till flygplatsen, taxichaffisen Pernilla hade fixat kom rätt så snabbt och vi åkte mot hotellet. Min chef hade visst åkt med samma taxichaffis några timmar innan och blivit stående halvvägs till hotellet då de fått soppatorsk :-) Jag kom dock fram utan större problem. Tanke var att jag skulle möta upp Pernilla (som bor i Rom), min chef och chefen för avdelningen på en restaurang med avdelningschefen var trött och hungrig så han hade inte velat vänta på mig. Så jag bestämde mig för att hitta någonstans att äta i närheten av där jag bodde. Jag gick ner till receptionen och frågade efter en karta. Hon pekade på en hög kartor och jag frågade var på kartan hotellet låg varpå jag fick svaret "Vi är inte på kartan, vi är 4 km härifrån" och så pekade hon på Colosseum. Hepp tänkte jag det får bli en kort tur där jag känner igen mig, tackade nej till kartan och gick ut. Där hotellet låg var det relativ dött men jag hittade en liten delikatessaffär som var öppen fastän klockan var ca 22 på kvällen.

Jag gick in och ingen av dem pratade engelska så efter lite handviftande och stapplande på engelska, spanska och italienska lyckades jag beställa en macka. De tog 2 tjocka skivor lantbröd och lade på Prosciutto i stora mängder samt tjocka bitar av en lagrad ost. Jag fick betala €5,10 för mackan och en flaska vatten (de vägde osten och skinkan så jag fick betala kilopris).

Väl tillbaka på hotellet mötte jag cheferna när de kom från restaurangen, viftade med min macka och gick in för att äta. Jag bestämde mig för att dela mackan i 2, en skinka och en ost för brödet var på tok för tjockt för att båda skivorna plus massor med pålägg skulle gå att bita om utan att låsa käken. Började med skinkmackan och ytterkanterna på skinkan var riktigt goda men sen kom jag in på den "blötare" delen och det gick inte att bita av, jag höll på att kvävas av skinka som dessutom smakade BLÄ! Tog bort det mesta av skinkan och åt upp brödet med några små skinkstrimlor. Bet sedan i ostmackan och höll på att de det var någon form av getost på, jag hatar lagrad getost. Så äckligt så det blev 2 skivor bröd och en flaska vatten till middag.

Hotellet är 4-stjärnigt men ändå hade de misslyckats med att uppfylla min önskan,eller rättare sagt mitt krav, på icke-rökarrum. Jag frågade (vis av erfarenheten från Beijing) när jag fick nyckelkortet och då tog hon kortet med en sur min, tog fram gästlistan och bytte rummet med en annan som inte kommit ännu. Jag hoppas inte den personen är lika överkänslig som jag. Men han/hon kanske är mer känslig mot mögel än vad jag är för på väggen mot badrummet hade tapeten börjat lossna och det var alldeles svart bakom. När jag skulle tömma ut mitt badkar så rann vattnet inte bara ner i avloppshålet i badkaret utan det forsade ut på golvet och jag kan tänka mig att en del av det vattnet träffade väggen mot sovrummet. Uäck! Tänkte påpeka detta när jag checkade ut (hotellet var fullbelagt så att försöka byta rum igen var ju inte att tänka på).

Dag 2
Hade möte 10-16 hos en potentiell partner i Rom och sen åkte jag tillbaka till hotellet som låg här. Efter lite mailade så drog jag av mig kostymen och hoppade i jeansen och ett linne. Inte sjutton hade jag med mig kläder för 32 graders tryckande hetta. Trodde inte heller att jag skulle hinna gå ut på stan så jag hade inte packat ner några gå-på-stan-kläder. Men nu bjöd Pernilla ut mig på kvällen och vi bestämde oss för att träffas inne i centrum.

Eftersom jag älskar att promenera lydde jag inte Pernillas råd att ta tunnelbanan in till Spanska trappan utan jag valde apostlahästarna på det sättet skulle jag hinna se lite mer av staden.

Som ni kanske har förstått så brukar jag använda mig av kartor och det fanns en liten karta över närmsta kvarteret plus närmsta tunnelbanestation på baksidan av korthållaren till rummet men den överlappade inte den kassa kartan jag fick i receptionen. Jag kikade lite snabbt på Google maps och försökte memorera "mittenbiten", jag skulle gå på Via Ostindia och sen en gata som lät som Siesta, men det var bara rakt fram hela vägen, gatan bytte bara namn. Vägen ledde rakt mot Colosseum.

Jag började gå, gick till tunnelbanestationen som fanns på nyckelkartan, på den kunde man även ana Via Ostindia så jag gick åt det håll jag trodde gatan låg, men jag kom för långt på något sätt men som tur var upptäckte jag det när jag kikade på en karta som fanns på en busshållsplats.
Fick gå tillbaka ett par hundra meter och sen var jag på rätt väg. När jag var bara några hundra meter från Colosseum ringde Pernilla och undrade var jag befann mig. Hon insåg att jag var till fots och kallade mig galen :-) Vi bestämde att Spanska trappan fick bli mötesplatsen.

Jag tog mig förbi Colosseum, Fontana di Trevi och sen Scalinata della Santissima Trinità dei Monti (Spanska Trappan). Där möte jag Pernilla. Vi gick till Caffé Greco, Roms äldsta café Via Condotti 86 och tog var sin ananasjuice stående i baren (sitta ner gör man typ aldrig i Rom tydligen). På väg till restaurangen passerade vi Pantheon (kan någon förklara hur det inte regnar in där med 9 meter hål i taket?), Piazza Navona , huset där Heliga Birgitta bodde och dog bredvid Palazzo Farnese (en imponerande byggnad) på Piazza Farnese och en del ställen till som jag inte minns namnen på. Var man än vrider huvudet i Rom så är det en sevärdighet. Jag förstår att folk kan bli förälskade i staden. Alla mysiga gränder, gamla hus, ruiner lite här och var och inte att förglömma den goda maten. Jag måste fara hit igen och det lär kanske bli fler resor om vi får den partner vi var och pratade med.

På tal om mat så var jag och Pernilla på en liten helt underbar restaurang, Le Mani in PastaVia dei Genovesi, 37. Det var längesedan jag åt något så gott. Jag började med en Bresaola (lufttorkad oxfilé, mozzarella och skivor av blodgrape samt ruccola) och sen åt jag en filé skuren (perfekt stekt medium-raw) i stavar med stekt röd sallad och broccoli. Maten bara smälte i munnen, himmelskt gott. Vi satt vid bordet precis bredvid köket och det är en glasvägg så man ser när de tillagar maten. Flirtade lite med kocken som mycket vant kastade upp maten i luften och fångade i pannan igen. Var imponerad av hans tillagning av Carbonara och plötsligt kom kyparen ut med en liten assiett från köket med Carbonara på med hälsning från kocken :-)


Efter maten knallade vi tillbaka till andra sidan Tibern och tog en rundtur innan vi kom till Café Giolotti (vet inte adressen) som sägs servera den bästa glassen i hela Rom. Det var jättemycket folk men tillslut fick jag mig en glass med ananassorbet och björnbärssorbet. De var goda men jag tror nog glassen på Le Tre Gazzelle på Corso Vittorio Emanuele 22 i Milano var bättre och framför allt hade de en spektakulär uppläggning av glassen som var kul att se.

Efteråt gick vi mot ett taxistopp och Pernilla fixade mig en taxi för jag fick absolut INTE gå hem, det var inte säkra områden att passera sa hon. Brukar lyssna när jag blir varnad av lokalbefolkningen. Så en promenad på ca 1,5 mil fick räcka den dagen :-)

Tyvärr slutade inte kvällen lika lyckligt som den hade varit tidigare, antingen hade jag ätit något jag inte tålde (smakade lite på Pernillas stekta Karljohansvampar vilket kanske inte var så bra) eller så hade jag ätit något som inte var bra alt. ätit på tok för mycket för när jag skulle sova mådde jag tokilla vilket slutade med att jag kräktes :-( Sov hyfsat bra på natten trots allt och vaknade utvilad för att åka till flygplatsen på tok för tidigt enligt min kropp.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 kommentar:

Romulus sa...

Skön resebeskrivning!
Verkar vara lätt att bli dålig av maten i Rom. Hände även min Sambo när vi var där 2005. Har förresten gjort en sajt om Rom där jag även länkat till din blog, www.romulus.nu