28 december 2020

Akvarellförsök #41 - Vatten

Fortsätter att försöka få till snöiga landskap och för det tar jag hjälp av olika tutorials för att förstå, prova och öva. Denna gången var det en tutorial av Lynn Hofmann. Jag visste redan när jag såg den att den skulle vara för svår för mig så jag valde att tita på vissa grejer och följa det men skippa annat. Hon målar sin i stort format medan jag gjorde min i a5.

Och ja den var svår. Dessutom så var antingen mitt papper för känsligt för maskeringstejpen eller så väntade jag för kort tid så det var kvar fukt under tejpen. För mina träd blev alldeles sönderslitna vilket gjorde att färgen sen blödde ut utanför. Mina främsta bakgrundsträd blev också helt fel och jag borde fått in lite mer ljus och värme i bakgrunden. Jag lyckades oxå få att pappret sög upp blå färg i mitt vita när jag målade vattnet (som ju skulle var is men jag kopplade inte det förrän det var för sent :-) ) först svor jag när färgen stack iväg men sen blev jag så nöjd för det gav ett djup i snökanten mot vattnet. Så längst ner till höger är jag väldigt nöjd i alla fall. Men perspektiven blir lite knas längre upp och på andra sidan men man får vara nöjd med det lilla. Lärde mig saker i alla fall. Det och en lugn stund var ju syftet. Skippade scannern och fotade av bilden i lite dåligt ljus.





Inga kommentarer: