03 augusti 2009

Lördagskvällen på Luleåkalaset

Först middag med Göran och Mattias på pastarestaurangen i Båthusbacken (vet inte var den heter). Maten smakade riktigt bra.

Vi kom ner när Raubiter startat och jag genomled en konsert med ett metallband på svenska. Skrattade lite åt deras mellansnack, tornedalsdialekten och metall blir komiskt. Sen blev det fika i café Sober (IOGTs tält) i väntan på Anna Ternheim. Jag passade även på att besöka bajamajorna och toalettvärden hade fullt upp att hålla reda på en kö med kissnödiga damer som inte hade vett att köa. Killarna hade det lite lättare med sin pissoar. Många kliade sig nog i huvudet när en tjej släpade med sin kille in på toa och de blev kvar läääängre. Nog inte bara kissnödighet som trängde på där inte.

Anna var helt underbar, gillar hennes röst skarpt. Hon verkar så blyg, nästan be om ursäkt för att vi stod där och ville lyssna på henne. Men min konsert och mina lungor pajades av ett antal idioter i publiken. Apfulla brudar med noll koll som dessutom rökte kopiösa mängder. Sa till ett tjejgäng 2 ggr och undrade om de inte kunde flytta på sig lite eftersom deras pladder ändå tydde på att de inte var intresserade av konserten. Men nä de vägrade tom att lyssna. Jag flyttade på mig till en sämre plats, då kom idioterna efter. Jag var så nära att så ner en av tjejerna som dessutom höll på att bränna mig med sin cigg flera gånger. Blir så jävla arg.

Efter Anna tog vi oss till andra hamnen och stora scenen för Bob Hund, som jag aldrig förstått storheten med men vad gör man inte för sina vänner. Småungarna som verkade dyrka Bob Hund var däremot helt lyriska efter konserten. Fick SMS-kontakt med Jalle och de han var ut med och de skulle möta upp oss men kom aldrig. Dock hittade vi dem i ett öltält efter konserten. Efter lite langos (eller ja alla andra åt langod och jag burgare) gick vi hem till Jalle och åt lite mer mat, snackade skit och kikade på Arne Anka-teatern med Robert Gustavsson och spelade Fat Princess (eller ja, jag halvsov och kikade upp lite då och då för det var ju så gulligt). Plötsligt var kl 6 på morgonen och jag hade noll lust att köra bil hem.

Men jag var inte så säker på hur det skulle mottagas av familjen om jag inte kom hem innan de klivit upp så jag gnuggade lite trötthet ur ögonen och gav mig ut i morgonsolen med Göran och Tomas, vi tappra tre som hållt ut längst :-) Alla som såg oss trodde nog att vi festat gärnet och nu raglade hemåt men vi var spik nyktra alla tre. Skjutsade hem Göran och for sedan ovanligt lugnt hem till Boden.

Lite bilder från kvällen, min kamera är dock inte gjord för konsertbilder på kvällen:


Görans bilder är bättre än mina men hans album är låst så ni som känner honom får väl be om att få kika.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: