01 augusti 2013

Dialect Kundservice driver mig till vansinne och Telia är kvar i 1800-talet


Dialect Kundservice ringer mig från olika mobilnummer hela tiden, flera gånger per dag. De varierar lite med att säga att de ringer på uppdrag av Telia, med hänvisning av Telia, med anledning av mitt teliaabonnemang.

Varje gång talar jag om att mitt Teliaabonnemang är ett avtal mellan mig och Telia och något de inte har något att göra med. Den dagen jag vill ändra något ringer jag till Telia själv. Jag ber varje gång jag lyckats svara om att de inte skall ringa mig mer. Sen går det någon dag och så ringer de igen. Han som ringde i söndags var aggressiv och skrek åt mig när jag sa att jag inte var intresserad, bad honom sluta skrika åt mig. Han upplyste mig om att Telia inte har egna försäljare och att de därmed visst hade med mitt avtal med Telia att göra. Varpå jag sa att nu var samtalet slut och lade på.

Idag fick jag tummen ur och NIX-registrerade mobilen men det dröjer ju flera månader innan det kickar in.

Bara de senaste dagarna har de ringt från 5 olika nummer. De ringer både vardagar och helger. Snart slutar jag svara på okända nummer helt, börjar bli lite less på att behöva kolla upp varenda nummer och ringa tillbaka till de som är sådana som nog faktiskt ville nå mig.

Jag har anmält till Dialect i enlighet med deras info på webben att jag inte vill att de ringer mig men det höll ett år eller så sen började de igen. Nu när man läser frågor och svar står det att deras svar är mer än 6 månader gammalt och kan innehålla felaktig information. Bra att ha den frågan & svaret under "Vanliga frågor" på webben.

Jag kommer ALDRIG köpa något någonsin från Dialect och jag har heller aldrig gjort det.

Twitttrade till dem och frågade hur jag skall göra för att bli av med dem, skrev även där att jag ringer Telia om jag vill ändra något. Telia snappade upp det och svarade att jag kan avsäga mig direktreklam men inte från Dialect utan från Telias säljare. Men det måste ske skriftligen till en adress i Luleå. Ifrågasatte detta men de hänvisade till PUL att det måste ske skriftligen. Men jag ser ingenstans att skriftligen betyder på papper via posten.Så jag kanske kan gå förbi och skriva det på deras dörr :-) Allvarligt talat vi lever på 2000-talet, att kräva in att jag vill bli bortplockad ur deras marknadsföringssystem via papper är ju helt galet. SPAR har ett webbformulär, NIX sköter det via telefonen, varför kräver Telia papper? Jag hade förstått det om jag var tvungen att skriva under men något sådant krav kan jag heller inte se någonstans. De kan ju använda e-legitimation i så fall eller att man loggar in via sitt Teliakonto. 

Men nä de skall ha in det på papper, kom igen Telia, kom in i framtiden.

Inga kommentarer: