22 december 2007

Kors i taket

E24 Man&Kvinna kräver inte längre en cookie. Eller har de installerat något spionprogram på min burk där de utifrån övrigt surfande försöker avgöra mitt kön? För jag blir lite fundersam när allt är rosa för mig och länkar till underkatalogen kvinna. Jag svarade ju aldrig på deras cookiefråga.

Jag han inte ens skicka dem ett mail och ondgöra mig över deras tilltag. Fast det verkar ju ändå vara nödvändigt.

Du som inte satte deras kaka vad får du upp, Kvinna eller Mansektionen om du går till E24 Man&Kvinna.

Andra bloggar om: ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, de ser ut att gissa på kön även om man aldrig gått med på deras korkade fråga. Det beror kanske på instadia.net. De korsreferar med vilka andra ställen som utnyttjar samma tjänst hos dem. I mitt fall så är det bla Dustin, Gastrogate (lunchmenyer), Posten, Radars, Tyda.se.

Om du använder firefox så är det lätt att söka ut vilka cookies som innehåller något med "instadia" och se vilka som de i så fall baserar könsbestämningen av dig på. Om nu min tes stämmer.

Instadia är svartlistade hos mig tills de ev. bevisar att de har något vettigt att tillföra.

Béatrice Karjalainen sa...

Nu skall vi se instadia finns från aftonbladet, allannonser, alltforforaldrar, alltomstockholm, barnensfilmklubb, bloggportalen, e24, hitta, homeenter, notisum, nyteknik, ratsit, reseguiden, sterling, svd, testfakta, webhallen, viivilla, zoonen

Inte direkt några könsstereotypa siter såvida inte allt som har med barn att göra direkt klassas som kvinnligt och därför blir allt rosa för mig hos E24. För pappror kan väl aldrig läsa allt för föräldrar eller vilja köpa en film till sina barn eller är det så att de siter som har mina könsuppgifter/personnummer delar med sig av den informationen i en kaka?

Ann sa...

Hmm... Vad är deras kvinnovariant, och vad är mansditot? Jag får mörkgrå bakgrund, lila knappar, och en reklam för gps i mobilen... Kan vara vilket som, antar jag. Första gången jag är där. :O)

Béatrice Karjalainen sa...

Byt ut mankvinna i slutet av adressen mot man så ser du hur manssidorna ser ut och skriv kvinna på slutet så ser du kvinnosidorna. Längst ner på sidorna syns det tydligast, länkarna är rosa/lila eller blå.

Ann sa...

Ha, då föll jag också dit på mammasidorna också! :D Vilken lustig idé; att man skulle behöva sin egen snuttefärg för att känna sig hemma på deras sida?!