11 juni 2014

Tårögd och ont i öronen samt lite betygsfunderingar

Idag var det skolavslutning och vi fick stå i värmen ute och lyssna på barnens sång och rektorns tal.

Vincents 6:a skall vara glad att deras musikbetyg inte sattes med det sångframträdandet som grund. Jösses vad de slaktade Sommartider. Men men det anses ju vara tradition att alla klasser skall sjunga oavsett om de vill eller kan. Vi föräldrar förväntas stå där och le och klappa i händerna efteråt. Många av småbarnen var riktigt duktiga, 1:orna som sjunger charmigt ostämmigt men med frenesi och lycka, 2:orna till 4:orna som faktiskt får till det riktigt bra och sen kommer 5:orna och 6:orna med sin mimsång och några som säkert kan sjunga men inte hörs. Nå ja det var skönt i solen i alla fall.

Men vi vuxna var då inte något bättre, vi skulle alla sjunga Den blomstertid nu kommer och det var mycket mimande och visksång. Själv kan jag inte sjunga och absolut inte den då gråten alltid stockar sig i halsen. Tur jag hade vattenfast mascara.

Lämnade av presenterna med Vincent och 2 kompisar så de fick lämna över till lärarna. Deras klassföreståndare grät som om det var hennes egna barn hon inte skulle få se mer. Hon har varit riktigt bra med den där klassen och hon tycker verkligen om dem så det var uppenbart smärtsamt att se dem byta skola.

Vincent fick betyg för andra gången, han hade mest A, B och C och ett vilsekommet E, i ja just det musik. Kanske sprättade de kuverten och justerade det där musikbetyget trots allt :-)

De där C:na får han allt jobba på lite tycker mamma. En sak som förvånade mig var att det inte var några som helst kommentarer och när vi hade utvecklingssamtalet för några veckor sedan sades inte ett ord om det urusla betyget i musik, inte ett pip under hela terminen faktiskt, minns inte vad han hade förra terminen men jag tror det var ett D då. Inget sades heller om vad som krävs för att få upp C (eller B)-betygen till högre. Att ha utvecklingssamtal med bara några veckor kvar av skolan är ju heller inte så jäkla smart. Barnen har inte en chans att då göra något åt saken. Men de borde ju rimlingen få med sig lite tankar och idéer vad de skall tänka på till 7:an där skolan blir tuffare. Nu när man bestämt att de skall ha betyg redan i sexan för att få veta var de ligger så måste det väl ändå kompletteras med "så här gör du för att komma vidare/högre" eller? Bara en bokstav på ett papper säger ju bara "du var jättebra" eller "du kunde gjort bättre" men det är väl ändå inte det som är det viktigaste eller?

Herman fick sina skriftliga omdömen och där hade många av lärarna skrivit vad han måste jobba mer på och även skrivit vad han gör bra och skall fortsätta tänka på i 6:an i de ämnen han har ett högt omdöme. Mycket bättre tycker jag.

Efter avslutningen drog barnen iväg med polare på lunch, ena gänget till Max och andra på Frasses, sommarlovet startade. Vincent var sedan bollkalle på en SAIF-hemmamatch och Herman bestämde sig för att tälta i trädgården var ett bra sätt att se till att det blev ett bra sommarlov. Så nu ligger han där ute i ösregnet. Jag är grymt avundsjuk på honom. Jag vill oxå sova i tält när det regnar.

Inga kommentarer: