06 november 2010

Vintercykling är ju härligt!

Jag har alltid ställt in cykeln så fort vädret ens har varit i närheten att slå över till vintern (förutom när jag bodde på Porsön då hände det att jag cyklade till högskolan, 5 minuter). Men så var jag ute och cyklade för några dagar sedan då snön började falla och jag dog inte. Så idag när jag sen, klockan han bli 13 innan jag tog mig utanför dörren skulle promenera 2 mil så såg jag någon cykla förbi på gatan och tänkte. Hmm 2 mil går ju mycket fortare på cykel än till fots. Går jag kommer jag inte vara hemma förrän det blivit mörkt igen. Jag skall nog prova att cykla, funkar det inte kan jag ju gå.

Så upp på cykeln, och iväg i några cm snö som kommit under natten och det gick finemang. Efter ca 1 mils cykling var det faktiskt tom riktigt skönt och jag bestämde mig för att ta min 3,4-milstur runt byarna här i närheten Skogså, Vibbyn och Brobyn. Efter 1,5 mil började det snöa lite lätt efter 2 mil vräkte snön ner. Det blev inte direkt lättare att cykla men det var lika skönt. Varför har jag inte vintercyklat tidigare? Idag var det bara –3,2 grader ute så det var ju inte så där jättekallt heller. Men kallare än så kanske det inte är skönt alls.

Naturen är speciell när det snöar (ån jag korsar strax efter 23 på kartan nedan).

IMG_1025

Men man blir lite snöig.

IMG_1028

image

Klicka på kartan för att se den större.

Inga kommentarer: