26 augusti 2018

Ny kameraväska till vandringen

Jag lyckades inte hitta en kameraväska som passade mitt behov så det blev till att sy en. Jag är verkligen inte världsbäst på att sy och det blev lite snett och vint men funktionellt.
När jag får lite tid över kanske jag tar resten av tyget och förfinar i en ny version. Det jag hade velat ha lite bättre är viss finish på sömmar, att locket vek ner sig över sidorna alternativt en "drawstring" som stängde insidan lite mer. Kanske ett lock på fickan inuti och kanske ett mindre svettigt tyg mot magen samt ett spänne istället för kardborre på locket. reglerbara axelband. Men nu väger den 110 g vilket är 110 g mindre än alternativet på färdig väska jag hade hemma. Den är stor nog att rymma kameran med objektivet på samt att jag stoppar kameran i en vattentät påse om det skulle tokregna.

Den är sydd i ett vaxdukstyg och ett vind- och delvis regnskyddat poplintyg. Köpta som stuvbitar. Emellan tygen ligger en tunn skumgummi. I botten på väskan ligger en lös bit med ett lite kompaktare stötdämpningsmaterial så jag kan ställa ner väskan utan att riskera att slå i objektivet allt för mycket. Kanske borde fästa dem med lite kardborre, får prova och se om den ligger kvar.

Framsidan är sydd i vaxtyget och på insidan är det då poplintyget.

Gjorde tvärt om på baksidan för att få en glattare yta som inte skaver lika mycket mot kläden även om bandet kanske kommer skava lite.

Inuti finns en ficka som stängs med kardborre, där ryms några extrabatterier och minneskort.
Även locket stängs med kardborre.
Längst upp sitter ett litet handtag för att enkelt kunna dra upp den ur en väska om jag har den i väskan samt för att kunna fästa min Garminklocka så jag slipper ha den på armen men ändå lätt se vad det står på den.
S-krokar som fäster väskan i ryggsäckens d-ringar på locket. Så slipper jag belastningen runt nacken. Kan koppla ihop remmarna och bära den över axeln istället. Min ryggsäck har spännen längst ner på spännbanden för axelremmarna och de kan jag knäppa ihop över magen och genom öglan på väskans baksida så håller den sig stilla när jag går.
Tyget, remmarna, tråd och skumgummi gick på lite över 150 kr men laga symaskinen kostade mig 1000 kr.



Inga kommentarer: