13 februari 2022

Skrivövning - Klichéer och slitna uttryck

Hittade denna i mitt skrivblock från när jag gick i skrivgruppen med kreativt skrivande. Vi fick några minuter på oss att skriva något med klichéer och slita uttryck. Jag valde ordspråk. 

Menageri

Man ska vara…

…glad som en lärka

…smidig som en panter 

…stark som en björn 

…klok som en uggla 

…pigg som en mört

…snabb som en vessla 

…modig som ett lejon 


men akta sig för att vara…

…listigt som en räv

…slug som en orm

…sluten som en mussla 

…smutsig som en gris 


Men jag känner mig mest som en fågel i en bur eller rättare sagt som ett helt infångat zoo, fast i en människas kropp. Här trängs räddharen med sillmjölken, hon som spelar apa med spindeln i mitten som försöker hålla ihop menageriet så att vi inte framstår som en skock med yra höns. 


Inga kommentarer: