02 september 2006

3 dagar kick-off med jobbet

Kick-off dag 1 eller konsten att få något alkoholfritt till maten

Tidigt på onsdagsmorgonen ringde väckarklockan, det var dags att stiga upp för att bli upplockad av BodenTaxi för avfärd till Kallax flygplats. 06:45 skulle planet gå och det var ju aningen mer humant än förra veckan då jag for 06:05.

Hela jobbgänget träffades på flygplatsen, den ena tröttare än den andra. När vi kom fram till Arlanda flygplats hoppade vi på en buss för avfärd till Nybroplan där den chartrade båten (M/S Tärnan) till Sandön och Sandhamn stod och väntade. Det första jag fick veta när jag kom fram var att dag 2 på kick-offen som handlade om sales skulle jag missa för jag förväntades vara på kundmöte inne i Stockholm.

Efter 2 timmar härlig båtresa, med lite fika, mycket fotografering och roliga samtal var vi så framme vid konferensanläggningen där långt ute i Stockholms norra skärgård.

Vädret var helt underbart 20 grader och lagom med vind. Såg lite extra festligt ut att bli mött av Operaxflaggor som vajade på flaggstänger i hamnen. Men några stänger bort vajade även Ciscos flagga (en av våra konkurrenter).

Vi fick hysta in väskorna i ett rum och sen ta oss till lunchrestaurangen där det serverades Senap- och örtbakad sejfilé med gribishsås samt färskpotatis. Maten var jättegod men tyvärr mättade den inte så där jättemycket.

Sen var det dags för konfererande i ett par timmar, det var intressant och för en gångs skull höll jag inte på att somna. Under presentationen så kom en gräshoppa instudsande i vår konferenslokal där den satt relativt stilla och såg ut som om den lyssnade på föredraget den också. Utanför konferensanläggningen hade vi en pool som såg väldigt lockande ut varje gång man kom ut på en bensträckare. Men det fanns aldrig tid att plumsa i poolen tyvärr.

Efteråt blev det rundvandring i Sandhamn med guide, jag tyckt det var intressant att lyssna på henne och det verkar mysigt att bo på en ö så där. Hon berättade om öns historia, lite om de olika byggnaderna och om folket som bor där.

Vi hade lite egen tid mellan rundvandringen och middagen och hade tänkt att bubbla bubbelpool men han inte vilket var synd då de som han med det berättade om en urmysig spa-del i hotellet där man lätt hade kunnat vara flera timmar. De 45 minuterna vi hade på oss swichade förbi och plötsligt var jag och min rumskamrat en kvart sena, där stod vi i underkläderna och försökte välja kläder. Jag drog på mig ett par mörka jeans och försökte hitta ett linne att ha på mig som var lagom påklätt (våra utländska medarbetare har lite andra klädkoder än vad vi har) fick lite hjälp med valet och till slut kunde vi knalla ner till restaurangen.

Middagen blev en stor besvikelse för mig, vid presentation av maten (Laxtartar med avokado och forellrom till förrätt och Helstekt hjortfilé med rostade svartrötter och rödvinssås med blonda russin till huvudrätt och en chokladkaka till efterrätt) så presenterades vinet men inget alkoholfritt alternativ. Sen höll jag för mitt glas när vinet serverades, jag visste att vår organisatör hade sagt till om att det fanns en nykterist med bland gästerna och att hon inte ville ha avalkoliserat vin så jag var komfortabel med att få något annat. Några minuter senare kom det en servitris och tog mitt glas, sen började alla skåla och jag hade fortfarande inte fått något nytt glas, efterlyste då något att dricka och blev erbjuden mineralvatten och tyckte att något bättre alternativ än så borde de väl ha (det räknas ju ändock som en ”fin” restaurang). 5 minuter senare kom de ut med ett nytt vinglas till mig och ytterligare 5 min kom en servitör ut med något som var väldigt likt en vinflaska och skulle börja hälla upp i glaset till mig. Frågade då var det var för något varpå han surt svarade att det var alkoholfritt, undrade om det var avalkoliserat vin och fick svaret att det är helt alkoholfritt i en mycket sur ton och sen fortsatte han rörelsen mot mitt glas. Lika surt svarade jag då att jag inte gillar vin, vare sig med eller utan alkohol och bad lite surt att få tranbärsjuice som faktiskt passar till det mesta i matväg. Jag kände mig så jävla besvärlig och blev ledsen, är så trött på att räknas som något jobbigt/besvärligt bara för att jag inte dricker alkohol och kräver något roligare än mineralvatten till maten.

Grabbarna vid bordet tjatade om att jag i alla fall borde smaka på vinet, och jag hade absolut ingen lust att göra det. När jag tittade bort hällde en av killarna vitt vin i min juice och när jag tog en klunk smakade det apa, riktigt surt och jävligt. Trodde först att det var otvättat limeskal, för limeklyftan kom mot munnen när jag drack så jag provade att smutta lite och det smakade lika jävligt, det smakade vin. Tittade då på en av grabbarna lite surt och han såg extremt skyldig ut. Blev riktigt sur och gick iväg för att gå på toa, kände mig ju redan ledsen för att ha bli dåligt behandlad av servitören och nu detta. Ville bara gå och lägga mig. Men killen som hade hällt vin i min juice hade i alla fall vett att komma ut i foajén och be om ursäkt. Han blev förlåten men jag var fortfarande lite ledsen. Medan jag var på toa beställde han in en ny juice till mig. Humorn vid vårat bord blev allmänt låg och lägre ju mer vin de hällde i sig, ett tag var de riktigt jobbiga.

Alla fick påfyllning av sitt vin under middagen men det var aldrig någon som fyllde på min juice så i slutet av maten hade jag ingen dryck kvar. Sen var det dags för nästa strul, de kom och skulle servera kaffe/te och delade ut kaffekoppar till alla som skulle ha det. Efter 5 minuter kom de ut med en telåda så jag fick välja te och efter att efterrätten hade serverats kom de ut med tevattnet. Kaffet serverades i samband med kopparna. Men jag fick i alla fall mitt te. Tycker det är jäkligt konstigt att en restaurang som ändå anses vara en "fin restaurang" inte har några bra alkoholfria alternativ, att de helt saknar logistik för servering av mat och kaffe/te samt att deras barnmeny helt saknar vettig mat (var ju tvungen att kolla på den så här i efterhand för att de hur fina de var där) mina barn ex. älskar lax så varför kan det inte finnas något sådant på menyn, vad är det som säger att alla barn vill ha pommes, köttbullar och pannkakor?

Efter middagen drog vi iväg på ”byn” till ett ställe som heter Dykarbaren, det var vi ca 30 pers, några bybor och några andra gäster på hotellet. Första timmen hade vi fri bar, bara att säga att det skulle på Operax nota (det var vår VD som stod för det). Detta erbjudande nyttjades lite väl friskt av somliga som blev mer eller mindre asplakat på väldigt kort tid, fattar inte vad som far i folk bara för att det är fri dryck. Själv fortsatte jag att dricka tranbärsjuice.

Efter Dykarbaren så var klockan kring 1 och vi drog oss mot baren på hotellet som tyvärr hade stängt men en av tjejerna lyckades få ut en back öl som vi fick förtära i lobbyn. På väg dit såg vi att någon hade hissat Ciscoflaggan på halv stång, jag har mina aningar om vilka det var. Vi satt i lobbyn och snackade skit en 45 minuter eller så och sen lyckades vi övertala nogge om att gå till hans lägenhet där det var bra utrymme (de bodde i Havsvillan). Väl där så kom vi ju på att jalle inte mått så bra så jag tog på mig att kolla med honom att det var ok att vi nyttjade ovanvåningen. Smög in och hittade en vad jag uppfattade som halvsovande jalle i sängen, satt och pratade med honom nästan 15 minuter vilket han inte hade ett endaste minne av dagen efter. Så kan det gå. Vi upptäckte att det inte alls fanns någon musik eller dricka i Havsvillan och alla såg aptrötta ut, strax innan kl 02 bestämde jag mig för att gå ner till min lägenhet och sova. Jag skulle upp tidigt och ta båten till Stockholm på ett möte. Min rumskamrat stannade kvar men kom ca 20 minuter efter mig och vi bestämde att till morgondagen skulle vi fixa så att det fanns musik i villan.

Sen somnade jag och sov jätteoroligt, drömde att bla nogge var skitförbannad på mig, minns inte för vad men på morgonen efter när jag vaknade var jag aningen förvirrad.

Kick-off dag 2 eller konsten att missa en dag på kick-offen

Vaknade av mobilens väckarlarm kl 06:40 och masade mig upp och in i duschen, försökte vara så tyst som möjligt för att inte väcka hon jag delade lägenhet med. Men när jag stod och tog på mig kläderna några minuter i sju tassade hon upp på toa men sa inget. Jag tog mig till restaurangen och där satt redan en arbetskamrat och några till droppade in fastän klockan bara var några minuter över 7 på morgonen. Min båt skulle gå 08:20 så jag tog det rätt lugnt, njöt av att få äta i lugn och ro men hotellfrukosten var inte mycket att hurra för. Bara vitt bröd och ett mörkt bröd som dock verkade sakna fiber men vara fyllt av sirap mm. Inga lättprodukter bland yoghurten och bara feta pålägg som gjort för magkramp. Gjorde mig några tunna mackor med keso och grönsaker på och tog lite philadelphiaost på några Finn Crisp (de är ju i alla fall inte så onyttiga) samt äggröra och några baconbitar som inte var allt för feta.

Tog mig till båten och strax efteråt kom de andra två som också skulle med, vi åkte lugnt och stilla in till Stavsnäs varifrån vi tog oss till kontoret. Klantig som jag var lämnade jag ifrån mig min biljett när jag klev av båten, hoppas det löser sig med utläggsrapporten ändå. Vi förberedde mötet och käkade lunch. Jag mailade jalle och nogge om att ikväll var det efterfest på deras balkong och att vi förväntade oss musik. Fick tillbaka att en kabel behövdes. Vi letade efter en sådan på kontoret men hittade ingen, men ett högtalarkit fanns i konferensdatorn så de rev jag med mig istället. Så där ja då var musiken fixad. Mötet var mitt första kundmöte på min nya position som pre-sales och jag behövde inte prata så mycket, satt mest och lyssnade med för att se och lära vilka argument mm vi brukar använda mot kund. Jag hoppas detta projekt blir av för det vore kul med något man fått vara med ifrån början.

Efter mötet var det ett bra tag kvar tills det var dags för oss att bege oss till båten igen så vi passade på att besöka Chokladfabriken och tog oss en kopp varm choklad och en bakelse. Oj vad gott det var. Väl nere vid slussen så väntade vi förgäves på vår buss som skulle gå 17:27 den gick nämligen 17:17 så det blev bråttom att få tag på en taxi för att inte missa båten. Det löste sig och vi han ta oss tillbaka så vi var framme i tid till middagen. Fick tokskynda mig med att byta om. Men när jag var nästan klar kom hon jag delar lägenhet med in, hon hade bubblat bubbelpool och var mer sen än mig. Vi stressade tillsammans och sprang ner mot restaurangen. Vi missade fördrinken men i övrigt var det nog knappt någon som märkte att vi var sena.

Middagen som serverades var till förrätt en ank- och kyckingleverpaté med lite ruccola och balsamviäger (den var inte speciellt god men ätbar om man bredde den på hårdbröd) huvudrätten laxfilé med en bulgurrisotto och lite grönsaker (bulgurrisotto var ätbart men inte så mycket mer än så och laxen var bara värmd, dvs inte genomstekt vilket jag inte uppskattar med färsk fisk om det inte är tunna tunna sushiskivor), efterätten var samma som dagen innan. Denna middag strulade inte drycken till maten men däremot gav jag upp efter 8 minuters väntan på tevattnet och gick och hämtade själv ur deras varmvattentermos.

Efter middagen var det åter igen happy hour på Dykarbaren men denna gång verkade de kunna behärska sig lite mer än dagen innan. Kvällen flöt på och när Dykarbaren stängde vid 12-tiden tog vi oss till hotellets bar som hade öppet denna kväll. Där blev det lite dans (men jäklar vad svårt det var att dansa i en aningen för hårt snörd korsett och jösses vad grabbarna på baren stirrade). När jag kom in i baren så var det en lång kille som hälsade på mig och presenterade sig som Johan, vi snackade en stund och han bjöd mig på Ginger Ale (han såg aningen förvånad ut när jag svarade vad jag ville ha :-) ) vi snackade en stund, han jobbade på /// wireless i Sudan, de var ett stort gäng från 14 länder som hade saleskonferens i Sandhamn. Killen var rätt slajmig så jag gjorde mitt bästa för att bli av med honom men misslyckades med det så i slutet av kvällen när det började spelas lugn musik fick jag be nogge agera pojkvänstandin ett tag så jag satte mig i hans knä och kramades lite. Tror killen fattade vinken *s* Testade även nogges drink (nu säger den observante, men du blev ju skitsur när du fick vin i din dricka, ja det stämmer, de sabbade min dricka med något jag tyckte var vedervärdigt illa men att smaka på en drink i mängden en droppe på tungan för att få en uppfattning av smaken gör jag då och då) en mojito och den var farlig, smakade ju ingen alkohol alls. Men å andra sidan måste det ju betyda att det går att blanda en alkoholfri sådan med ungefär samma smakupplevelse. Lite googlande hittade detta recept, får nog prova det någon gång, ginger ale gillar jag ju.

Efter det gick vi upp till Havsvillan (bara ett kort stopp för att hämta högtalarna först) och VD:n sprang ner till sin båt och hämtade öl/vin. I ca 1 timme satt vi uppe i villan och lyssnade på lite musik och snackade skit, sen började folk bli trötta och droppade av. Nykteristen Bea var sist ut :-) Några minuter över 3 var jag i säng och somnade bums.

Kick-off dag 3 eller konsten att bli av med seglarrädsla

Tredje dagen började som dag 2 med skillnaden att jag fick sova lite längre. Frukosten var lika urusel denna dag tyvärr och fikat på förmiddagen bestod av winerbröd precis som dag 1. Dock fanns det även frukt inne i lokalen så det åt jag istället för sliskfikat.

Denna dag bestod av en ”sales presentation” och sen bara workshops. Förmiddagen gick jättesnabbt och det blev snart dags för lunch som var Helstekt fläskytterfile med vitlöksrostad potatis.

Efter lunchen kom det jag fasade lite för vi skulle nämligen ut och segla. Efter en olycka när jag var 13 år så är jag aningen rädd för att hamna under vatten utan att kunna bottna. Jag visste att chansen att ramla ifrån båten skulle vara väldigt liten plus att jag skulle ha flytväst men som med andra rädslor så är de inte alltid rationella. Alla andra verkade aningen besvikna över att det inte blåste så mycket men jag tyckte det bara var skönt. När vi klev ombord på båten (Grace) berättade vår skipper Thomas Forsberg lite om båten, det var en Grand Soleil 45 som var topputrustad med allt man kan tänka sig i utrustningsväg, värdet på båten var just nu 4 miljoner och denna skulle vi alltså ratta genom Stockholms skärgård. Sen blev det lite kort om säkerhet ombord och påtagning av flytvästar, lite ”trash talk” med de i båten bredvid innan vi gick ut från marinan i Sandhamn.

Vi fick gå för motor en bra bit ut till en fjärd där det sen blev dags att hissa storseglet vilket jag gjorde. Det var lite mäktigt att känna vinden suga tag i seglet. Vi fick bra instruktioner av Thomas och lyckades rätt väl med att föra vår båt framåt. Vi låg sist rätt länge eftersom vi var sista båt ur marinan men efter ett tag swichade vi förbi några av de andra båtarna. Men så kom vi till ett område där det var helt vindstilla. Vi såg ett regnoväder en bit bort och det började droppa lite. Då blev vi anropade av den främsta båten som meddelade att för att hinna till Vaxholm i tid var vi tvungna att gå för motor ett tag i alla fall. Thomas beordrade oss att ta ner segel och sen gick vi för motor, men vi tog inte ner storseglet helt i hopp om att hitta ny vind.

Vi satt och pratade om åska till havs och undrade hur farligt det är, han svarade att en av 1000 båtar blir träffade och det kan vara farligt. En halv minut senare brakade ett åskoväder loss en bit bort och det kändes ju inte så bra. Vi tog ner resten av seglet, drog på regnkläder och sen var det bara att ta sig till Vaxholm så fort det gick. Under båtresan fikade vi lite te/kaffe/ramlösa och gudomligt goda mackor men jag fick jätteont i magen sen på kvällen så undra om det var något i dem som jag inte tål.

I Vaxholm höll en av mina arbetskamrater på att drutta i vattnet, han skulle hoppa iland med en tamp och lyckades med klassikern att få ena foten på kajen och andra på båten samtidigt som båten gled ut lite. Men han lyckades rädda situationen. Vi hoppade iland och tog oss till bussen som skulle ta oss till Arlanda. I bussen frågade en arbetskamrat hur det hade gått för mig att segla och jag blev nästan förvånad själv av mitt svar, att det hade gått bra och att det var skönt och trevligt. Jag skulle nog kunna tänka mig att segla igen om jag har en bra skipper jag litar på och vädret inte är allt för busigt.

En mycket trött Bea checkade in på Arlanda och tog sig till gaten och vidare in på planet. Jag sov nästan hela vägen på planet och blev så glad när min väska kom först på bandet, men det visade sig sen att det inte alls var min väska utan en butter arbetskamrat med likadan väska kom till min taxi och bad att få sin. Pinsamt pinsamt, hade inte en tanke på att någon mer kunde ha en sådan väska. I taxin satte sig en man bakom mig som inte tog på sig bältet, han suckade högt nr jag bad honom bälta sig. Sen somnade jag och vaknade några hundra meter från hemmet. Klev in hemma och kramade om sambon som satt och spelade, sen var mina intentioner att gå och sova direkt men jag fastnade framför datorn i flera timmar.

Det gungade hela efttermiddagen och kvällen oavsett om jag stod, satt eller låg ner, det var lite läbbigt.