09 september 2006

Men inte lika lågt som Glocalnet

Var på vårdcentralen i onsdags och tog ett Hb värde, hade känt mig extra hängig några dagar och insåg att det npg var dags att kolla upp blodvärdet. Hade ett värde på 90 :-( Provtagningssköterskan förde in det in min journal och berättade att den läkare jag haft har slutat hos dem och att jag nu har någon ny, en med ett långt Indiskt/Pakistnskt namn och jag inte kunde lägga på minnet). Några timmar senare ringde telefonen och en man presenterade sig som min läkare på Sandens vårdcentral och sa "Jag fick ett blodprov att signera, du hade begärt ett Hb värde och det var lågt" jag var på vippen att svara "men inte lika lågt som Glocalnet" men han lät helt humorlös så det blev ett "men inte lika lågt som när jag fick blodtransfusion i november förra året".

Han verkade ha bestämt dig för att jag har fel på tarmen och inte kan ta upp järn och att det vara var att äta järntabletter som gällde resten av livet. Jag undrade hur han kunde dra den slutsatsen utan att ha träffat mig, och inta att några sådana prover var tagna nu senast. Har tagit sådana prover tidigare i mitt liv och jag har aldrig fått höra att det skulle vara orsaken.

Nu skall vi ses på onsdag kl 14 och jag skall ta med mig mina gamla journaler så får vi väl se vad de kan säga honom. Jag skulle så gärna vilja veta vad som är fel på mig. Om det nu är så att jag måste äta järntabletter resten av livet så får det väl vara så då men innan det vill jag veta att det är det enda som hjälper.

Ringde även till SEB Trygg-Liv för att höra om min vårdförsäkring kan hjälpa mig men när de hörde att jag var sjuk medan jag väntade på mitt SEB Trygg-Livkort så drog de öronen åt sig och skulle återkomma. Har inte hört något från dem sen jag ringde i onsdags.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag avskyr låga järnvärden, man blir så hängig och töms på all energi. Fast jag börjar få relativt god ordning på mina. Får du några tabletter som är bra så får du gärna tipsa mig, mina har träliga bieffekter.

Béatrice Karjalainen sa...

Tyvärr har jag testat de flesta sorter känns det som och min mage gillar inga av dem. Det gör att jag skippar tabletterna och vips är värdena i botten igen.