17 februari 2013

Objektivsjuk #026 #blogg100

Att återuppta fotografering som hobby var inte bra, det gräver ett stort hål i plånboken. Jag måste skaffa mig ett nytt stativ och den ständiga känslan av att det finns mer objektiv att införskaffa är lite småjobbig.

Just nu drömmer jag om ett vidvikelobjektiv att använda vid landskapsfotografering. +Mikael Sjösten har gjort mig grymt sugen på ett Voigtländer 15/4.5 kolla bara hans bilder så kanske ni förstår varför jag blir lite sugen (även om objektivet givetvis inte är det som ger den perfekta bilden). Priset ligger kring $630.

Och när jag sitter där och drägglar över en sådan så upptäcker jag att det finns en 12 mm oxå, ännu dyrare ($800) förstås. Och ovanpå det kommer Anders och pekar ut Leica M åt mig som "en sådan här kamera borde du ha", som hittat bara 59000 kr. Jag tror inte jag har råd med det inte. Men den är fin. Får lyssna på Nogge istället som säger nä en sådan skall du nog inte ha. De där två är då aldrig överens när det kommer till fotoprylar så rådfrågar jag dem kommer jag alltid få olika svar, gäller att välja rätt att lyssna på :-)

Sen postade Mikael info om en 50 mm från Voigtländer och alla måste ju ha en 50 mm till sin kamera och håll med om att den här är mycket snyggare än denna från Sony.

Och så fortsätter det, med tips som detta som i sin tur tipsar om andra linser. Och så sätter stora habegäret igång och jag får stänga ner datorn för att inte tömma sparkontot direkt.

Det finns adaptrar till det mesta till min kamera så jag skall försöka finkamma begagnatmarknaden, ni får gärna hjälpa mig att hålla lite koll. Och har du ett bra tips på objektiv så lämna det gärna som kommentar.

Uppdatering: Mina kära G+-vänner påminde mig i kommentarer på inläggegt om att Sony släppt en 10-18 mm f/4 och Anders kollade upp lite recensioner på den och tyckte det verkar vara ett bra köp. Får kanske bli en sådan då endast $849.99.

1 kommentar:

eatfrog sa...

leica är till för proffsfotografer och amatörer som vill skryta om sina prylar. ;) så skippa det, helt klart.

en 50mm bör alla ha, men vad man vill ha är det som motsvarar 50mm på den kameran man själv har, så att det blir en normal (dvs 1:1 förhållande till verkligheten). har man en fullformatssensor så är det en 50mm, har man 1,5x brännviddsförlängning så är det ~33mm som gäller, osv.