23 november 2012

Barnfonden gör mig arg

Jag har haft fadderbarn i Barnfonden i 5 år nu. När ekonomin varit sämre har jag hellre sagt upp en tidningsprenumeration än att avsluta mina fadderbarn. Jag gör reklam för Barnfonden här i bloggen med en banner i sidan. Men på sista tiden har jag blivit heligt förbannad på dem. De raggar mer pengar och det förstår man ju men sättet de gör det på.

För några veckor sedan ringde en överspeedad hurtig telefonförsäljartyp "Jag heter xxx och ringer från Barnfonden [inte för Barnfonden utan från] och vi vill tacka dig så mycket för att du har ett fadderbarn hos oss [öhh jag har inte 1 jag har 2]" och samtalet fortsatte med att de var så nöjda med att vi stödjer ett fadderbarn men de kunde förstå om man inte kunde ta sig an ett till men kunde man inte tänka sig att stödja deras nyinstiftade projekt. Bara 50 kr/månad. Och sen få en att känna sig som en snåljåp som inte vill bidraga med 50 kr/månad. Nä jag har faktiskt inte riktigt utrymme i budgeten för det just nu, jag ger 450 kr/månad till fadderbarnen redan och det blir ett par tusenlappar om året. När jag påpekade att jag redan hade 2 fadderbarn ursäktade hon sig med att de bara kunde se ett i systemet.

Men så ringde de igen nu för mitt andra fadderbarn, exakt samma hurtiga ton, denna gången en kille. Försökte förklara för honom att jag har 2 fadderbarn och att en kollega till honom redan ringt och nej för mig räcker det med att ha 2 fadderbarn. Då fick han det som att låta som om jag ljög för i systemet borde han i så fall sett båda fadderbarnen om de är registrerade på mig. Jag vet inte, det enda jag vet är att jag får dubbelt av allt hem oxå, dubbla nummer av tidningen Pussel, dubbla brev om julkampanjer, insättningar till julpengar odl.

Snälla Barnfonden, ha lite koll på oss donatorer, ha inte tonåringar som låter som de försöker övertyga oss att köpa något från TV-shop som ringer runt. Ni höll på att tappa mig som donator. Men jag plockade fram korten på och breven från mina fadderbarn och insåg att det inte är de som valt den urusla formen av kampanj.

Inga kommentarer: