25 juni 2013

Min lässommar försvinner i år

Hittade Lina (som bla intervjuat mig en gång) i Bokhoras blogg, hon skrev om sommarläsning och då kom jag att tänka på min egen. På somrarna brukar jag läsa massor under min ledighet. Men mitt läsande kommer helt klart bli lidande i sommar, skall ju åka till Spanien och vandra 80 mil (Camino Frances) och för att hålla vikten på packningen nere kan jag inte ta med lyxen av en bok.

Men kanske blir jag klyschig och tar med mig Paulo Cohelos Pilgrimsresan eller kanske Agneta Sjödins bok En kvinnas resa eller en som jag verkligen gillade, Anders Paulruds Kärleken till Sofia Karlsson. Kanske bara för att få läsa lite och jämföra om jag känner igen det de beskriver. Men samtidigt kan det ju sabba min egen upplevelse. Någon ljudbok kanske jag tar med mig i Storytel eller så kostar jag på mig de extra grammen min lilla MP3-spelare väger och lånar en massa ljudböcker på biblioteket. Vore skönt att lyssna på ljudbok om kvällarna för att varva ner.

Eller skall jag skärma av mig så mycket att bara mina egna tankar ryms? En bok är ju med i alla fall, boken om leden men anvisningar om hur man skall gå, kartor och boenden. Det som är bra med den boken är att den inte på något sätt nämner författarinnans upplevelse av vandringen.

Hmm när jag läste min egen recension av En kvinnas resa ser jag att huvudpersonen Mia gjorde vandringen på 19 dagar (och när jag läste boken kändes det helt rimligt), jag har planerat  nu 33 dagar med lite vilopauser vi får väl se kanske hamnar jag någonstans mitt emellan, jag tycker ju om att gå långt och ganska raskt men har lovat mig själv att ta det lugnt på vandringen. Det jobbigaste tycker jag är att härbergen verkar öppna kl 14 och vill man vara säker på att få en plats tycker många att man skall vara där då, jag som vill vandra på kvällen men härbergen stänger ca kl 22. Kanske får jag sikta in mig på en del privat boende ibland för att just kunna komma sent och ändå få plats. Är bra sugen på att ta med mig tältet men det är 1500 g vikt. Just nu lutar det åt tältfritt till fördel för bland annat kameran. Jag vill verkligen ha så lätt packning det bara går.

Tänkte att jag skulle titta på filmen The Way någon dag också.

Inga kommentarer: