20 augusti 2015

Dag 232 - Att söka

Frukost på altanen i solen, hjälpa grannen med antivirusprogam, läsa lite och sen promenad.  Jag tog sikte på Svedjefortet och gick till andra sidan sjön, tog om vägen via motionsspåren i Fagernäs där jag fotade dagens bild, en grön larv.
Uppe på berget var allt inhägnat nu så jag gick stigen ner igen. Det var jobbig promenad dit upp, kroppen är inte helt med.Känns som om kommunen kan plocka bort skyltarna upp till fortet då man ändå inte kan komma ens nära. mer stängsel nu än när det var militärområde. Men enligt tidningarna (låsta Plusartiklar tyvärr) så skall det ske en nysatsning där uppe med restaurang och konferensanläggning. Vi får väl se.

Istället för att gå hem gick jag in till stan, tog en fika på Tingshuset, satt i solen och läste. Jobbade lite också i och med att jag ringde en kollega och pratade igenom ett jobb vi skall göra ihop och hur han borde svara på ett mail vi fått.

Sen bestämde jag mig för att gå till Röda Korset och kolla efter skor till tiggerskans son och när jag nästan var framme så sträckt jag handen bakåt mot ryggan för att stänga av GPS-klockan. den var inte där. Kom då ihåg att ena ryggremmen hade lossnat någonstans på vägen. Men var sjutton var det någonstans, ett svagt minne att det var när jag fortfarande var på någon form av grusväg, inte på gräsmatta och inte inne i stan. Med halvspringande ben tog jag mig samma väg tillbaka. Sökte av marken. När jag kom bort till grönområdet låg ett par i gräset nästan där jag hade gått, frågade dem om de sett klockan, men nä. Fortsatte uppför backen in till kyrkstugorna och där på gruset låg den. Puh! Snappade åt mig klockan och gick förbi paret igen. de grattade mig för min tur.

Genade in till stan och Röda Korset men där fanns inget. Pratade med en av em som jobbar där och han sa att manskläder och skor får de in väldigt lite av. Männen sliter sina grejer tills de inte är värda att lämna in eller tar dem "till stugan". Får fortsätta att leta skor.

Gick och handlade middagsmat och sen hem. Fick redigera min rutt och totalt blev det 17,07 km.
Fick SMS från Missing People om att hjälpa till att leta efter en försvunnen äldre kvinna i Gammelstad kl 19 så jag bestämde mig för att läsa lite och laga middag för att sedan åka dit.

Gjorde korv stroganoff och vi åt innan jag bytte om och drog till Kyrkbyn. Hamnade i den enda sökgrupp som var ute. Från början var vi kring 10 personer. Det kom till folk hela tiden och som mest var vi 18 st och totalt under kvällen var vi 29 st ute och sökte. Det blir mörkt fort nu och när vi gjorde de sista söken var den pannlampa och en ficklampa i vardera hand som gällde. Jag blev patrulledare för sista söket. Det var några villatomter först, rätt enkelt men sen kom vi till en äng som såg lätt ut på kartan men det visade sig vara gräs lika högt som mig och älggräs. Vi fick gå tätare än vanligt och plötsligt kände jag ström genom benet, ett elstängsel. vi tog oss över och fortsatte. Det var svårt för mig att bilda mig någon uppfattning av områdets form och struktur i mörkret och efter 2 vändor när klockan nästan var ett valde 10 st av vår 14-mannantrupp att avbryta så vi kvarvarande 4 fick också avbryta. Jag hade då varit ute i 5 timmar och gått 5 km. Rapporterade av och insåg hur svårt det var att pricka av på kartan vilket område av vårt tilldelade vi hade hunnit täcka av. Det var kolsvart.

Det var många nya med och sökte och man märker det ganska snart på att de inte är indrillade i att gå ledstångssök och första patrulledaren hade själv aldrig sökt förut vilket gjorde att det blev en hel del väntan och funderingar och snabbkurs i sök. Mer erfarna som kom med åsikter och en hel del käbbel faktiskt men områdena blev avsökta tillslut men det är frustrerande när man står och bara väntar. Vid sista söket fick vi order om att ladda ner en app som MP och Cartesia tagit fram. Den gör att de kan se vilket område vi täcker in och var vi är. Det är något jag efterfrågat tidigare. Tyvärr fanns den inte till Windows Phone så söker jag i morgon får jag byta plats på mitt SIM-kort så det hamnar i min Android istället.

Skall åka i morgon också men det blir inte kl 08:00 eftersom Herman skall iväg till tandläkaren och min kropp behöver få lite vila. Jag måste ju tänka på att jag faktiskt är sjuk också.

Inga kommentarer: