06 september 2016

Dag 250 (#nyutmaningsökes #006) - Dags att börja åka hemåt

Vaknade vid 4 på morgonen, drog in kameran och lyckades somna om till 7. Vaknade igen och sov till 8 då jag ålade mig ur sovsäcken och gick och kissade. Ute var det frost på marken. Inne i tältet hade jag haft det varmt och skönt. Min svindyra sovsäck gör verkligen sitt jobb bra. Några andra satt och åt frukost på en stock med utsikt över sjön. Hälsade, utrikiska gäster som också tältade. Var nog 6-7 tält med mitt på tältplatsen. Överallt såg jag folk som packade ihop eller fixade frukost.
Hade inget bröd kvar och var inte sugen på knäckebröd på morgonen så istället packade jag ihop tältet och gick och tog mig en välförtjänt dusch (där någon snodde min älskade ullbuff) innan jag gick till restaurangen för en hotellfrukost istället. 115 spänn :-/ Men det var det värt, jag fick sitta och titta ut över världens vackraste utsikt och åt mycket och långsamt medan jag hade mobilen och batteripacket på laddning. Det var bara så att jag inte märkte att sladden jag använde till laddaren inte funkade så den laddade inte alls. Irriterande. Förflyttade mig in till biblioteket där jag suttit kvällen innan och satt där en stund. Lyssnade på en grupp på 3 människor som uppenbarligen gick en ledarskapskurs av något slag. De hade gruppövning där de skulle prata om vad som gör en glad/ledsen/arg på jobbet, hur man upptäcker det samma hos andra osv. Det var väldigt intressant att lyssna på dem och jag ville lägga mig i deras samtal varje gång men det kunde jag ju inte.

Istället tog jag min kameraväska och gav mig ut. Började med en promenad över mossen och upp på en utsiktskulle.
 Tog en bild ut över sjön.
Nere vid forsen vände jag mig bort mot stenstranden och knäppte en bild. Väldigt högt vattenflöde så bara en liten del av stranden kvarstod. Denna bild får vara dagens bild.
 
Ägnade en bra stund till att fota vatten i rörelse.
Knäppte även en på stationen.
Sen gick jag ner till Torneträsk, man jag ju inte åka härifrån utan att ha fotat Lapporten. Fotade även lite andra berg där borta.
Gick upp till stationen och åt en glutenfri viltköttslasagne där pastan var ersatt av zucchini. Jag gillar egentligen inte lasagne men denna var riktigt bra. Tacksam att de hade en variant för mig då den enda rätten annars var vegetarisk lasagne med svamp.

Sen gick jag bort till andra sidan bron och kanjonen på den sidan. Nu hade det börjat regna men det struntade jag i utan jag tog lite bilder på en av mina favoritplatser.
Sen gick jag upp till stationen igen och satte mig i brasrummet några timmar, läste min bok, kollade igenom och grovrensade foton. Tog en bild genom rutan på stationen innan jag gick till bilen.
Eftersom klockan han bli över kl 18 innan jag tog mig i väg hemåt insåg jag att jag nog inte skulle orka kör hela vägen hem. Var rätt trött redan nu. Stannade på Coop i Abisko och köpte en chipspåse och lite korvar och bröd samt en mjukost, hade en yoghurt i kylväskan.

Valde att köra till Lappeasuando där jag stannade på rastplatsen för att sova i bilen. Satt i bilen och åt kalla korvar, bröd och några nävar chips till middag tillsammans med en stor kopp te. Hade varit smart och fyllt termosen i Abisko. Låg och läste en timme innan jag släckte pannlampan och kröp ner ordentligt.

Inga kommentarer: