25 november 2018

Stryk fram din text #skrivutmaningen

Helgens utmaning i #skrivutmaningen löd "Ta en text där du, genom att stryka över delar av texten, skapar en dikt eller en spännande prosatext med de ord som blir synliga kvar. "

Jag slog upp en sida på måfå i boken jag precis hade läst ut, "Sent farväl" av Ia Genberg. Hamnade på sidan 84 i poketutgåvan. Jag klurade och sen för att inte sabba boken fotograferade jag av sidan och använde en app i mobilen för att stryka.

Min text blev:

Solen lyser
Blir hänförd av de stora bergen
Nåt med tystanden som omger dom
Dom bara står här
Vita
Blir helt tagen
Det vackraste som finns
Symmetriska
Såg det för första gången

En annan variant jag lekte med var att behålla ett och, och plötsligt är det solen som är hänförd av bergen.

Solen lyser och blir hänförd av de stora bergen
Nåt med tystanden som omger dom
Dom bara står här
Vita
Blir helt tagen
Det vackraste som finns
Symmetriska
Såg det för första gången

Så här löd texten på sidan om du själv vill göra ett försök.

Inga kommentarer: