25 december 2020

Akvarellförsök #38 - Katt

"Watercolor for Kids _ painting a simple Kitty" lät ju lagom svårt. Tänkte att en enkel tutorial kunde vara bra för att testa det nya pappret jag fick  i julklapp. Magnani 1404 - Italia, 300 g/m2, fin gräng, kallpressat. Det var en katteckning i lös stil. Jag är tydligen urusel för läs stil jag skapar för mycket kontur, lägger färg där jag borde låta bli. Det kommer inte alls naturligt för mig. Jag är en detaljmänniska, det har jag märkt av när jag skall måla träd också. Men jag saknar kunskapen för detaljer och jag gillar den lösa stilen så det blir till att öva mer mer mer...

Försök ett på katten blev en katt med helt fel proportioner och ögonen för brett isär. Försök 2 blev väl bättre men fortfarande för mycket konturer och den liknar nästan mer en räv. Men det var ju en barnteckning så då gör det väl inget om det ser ut som ett barn målat 🙂. 

Skulle delat pappret i hälften och målat lite mindre inser jag också. Känns som så slöseri att kluddra på hela papper. Kanske använder baksidan till något annat :-) Fast katt #2 är målad på baksidan av pappret för framsidan förstördes över att jag använde en rostig spatel för att separera sidorna och den smetade rost som en ram runt hela pappret.

Birgit O'Connor som gjort videon blötte aldrig pappret men ändå sa hon flera gånger att nu medan pappret fortfarande är blött gör vi ditten och datten. När jag gjorde katt #1 så använde jag torrt papper, det var snustorrt när henens var blött så katt #2 blötte jag först. Då blev det lättare.  Tror jag ska gå över den ena bilden en sväng till med mer lager. Öva på skuggning och högdagrar. Måste köpa vit guachfärg/gelpenna för sådant-

Pappret var hur som helst väldigt skönt att måla på. Kommer definitivt prova det mer.






Inga kommentarer: