12 april 2021

Skrivövning - Jag minns...

 Idag var första timmen av 4 på Kreativt skrivande – inspirationscirkel. Första passet handlade om att få inspiration, att komma igång. Och vi fick göra övningen Jag minns...

Under några minuter skriver man ner det som poppar upp i huvudet.

...hur du doftade när jag lade mig nära

...hur ledsen jag blev när du tog ditt sista andetag

...hur du såg ut bakifrån när du cyklade framför mig

...hur min äggmackelunch smakade under ett träd i solen med forsen dånande i bakgrunden

...hur roligt det var när vi dansade

...hur du brukade skämta och klämma mig på brösten med protesen

...hur vi åt mandelchokladkaka på caféet och skrattade

...hur vi låg i sin säng och såg på skräckfilm och jag inte vågade gå hem

...hur mackorna med din mammas bostongurka smakade

...hur du satt vid trampsymaskinen

...hur skynket framför din sovalkov såg ut

....vilken parfym du använde

...alla knapparna i sylådan

...hur jag hängde plastpåsar i hela badrummet

...att jag sorterade om böckerna i biblioteket i olika ordning varje gång

...hur jag gick till biblioteket och bläddrade i kartoteket, hittade en bok

....att jag ville bli bibliotekarie, advokatassistent eller forskare

...alla kartor och hur vi tillsammans drömde om resor

...anatomiboken och hur jag lärde mig om kroppen

Man kan förundras över hjärnans associationsbanor. Tyvärr han jag aldrig med "läxan" att skriva en berättelse kring en av meningarna men jag sparar den till en annan dag när jag behöver en övning.

Inga kommentarer: