01 december 2005

Julhandelfunderingar

Idag 1 december redovisade Handelns Utredningsinstitut (HUI) vilken som skall bli årets julklapp. Så här skriver de själva om hur urvalet görs:

Bakom Årets Julklapp ligger ett fortlöpande arbete med att fånga upp och analysera aktuella trender i samhället och inom detaljhandeln. För att hitta rätt Årets Julklapp använder vi också den branschvisa försäljningsstatistik som HUI analyserar och presenterar varje månad under året och som ligger till grund för Julprognosen.
Alltså om försäljningsstatistiken visar att en pryttel sålts väldigt mycket under året hur kan då den prytteln bli årets julklapp, jag menar är inte chansen rätt stor att man då köper något som mottagaren redan själv köpt. Det verkar ju nästan korkat ;-)

Vad blev då årets julklapp enligt HUI, jo ett Pokerset, läs hela pressreleasen. Så nu skall alltså speldjävulen gripa tag om fler (om det nu finns några som inte redan har ett pokerset). Men det är säkert mycket roligare att spela poker med polarna med en hög marker framför sig. Lyssnar man på snacket här på jobbet (där de spelar poker på torsdagar) så är det tydligen viktigt vilken typ av marker det är, gärna keramiska med bra tyngd som går att leka med utan att det låter för mycket men ändå har ett bra ljud. De skall glida lätt mot varandra utan att vara hala. Det är ju en hel vetenskap att köpa ett pokerset med andra ord. (Bild från teknikmagasinet)

Tidigare år har klapparna varit:
1988 Bakmaskinen (en sådan har jag haft)
1989 Videokameran (har ingen och har klarat mig bra utan hitills)
1990 Woken (har jag en)
1991 CD-spelaren (har jag en)
1992 TV-spelet (mmm kan man inte få för många av en X-box saknas ju i samlingen hemma))
1993 En doft (parfym) (Mmm men då får den lukta gott)
1994 Mobiltelefonen (har jag en)
1995 CD-skivan (har massor)
1996 Internetpaketet (Har internetanslutning)
1997 Det elektroniska husdjuret (vill inte ha något)
1998 Dataspelet (klarar jag mig utan, men borde det inte heta Datorspel?)
1999 Boken (Kan man heller inte få för många av)
2000 2000 DVD-spelaren (har jag en)
2001 Verktyget (saknar en hel del bra-att-ha-verktyg)
2002 Kokboken (kan man aldrig få för många av)
2003 Mössan (skulle behöva en som inte gör mitt lockiga hår spikrakt som idag)
2004 Den platta TV:n (Ja tack gärna)
2005 Ett Pokerset (Nej tack!)

Av ovanstående har jag nog inte fått en enda av dem då de varit årets julklapp. Jo möjligtvis böcker år 2000 för böcker får man ju alltid.

Fröken Karjalainen vill alltså inte ha ett ett pokerset i julklapp däremot kan hon tänka sig:

Inga kommentarer: