27 december 2005

Kär i norrsken


Det är något visst med norrsken, så fort jag ser ett pirrar det i hela kroppen. Vet inte varför men känslan är den samma varje gång. Det spelar ingen roll om jag är utomhus eller om jag sitter ex. i en bil, det kryper i hela kroppen och jag brukar rysa till, det känns ungefär som när man är nykär och råkar få syn på föremålet i fråga eller hamnar väldigt nära honom. Idag på väg hem från träningen (PSI) i Luleå fick jag syn på ett över Sävast, det var ganska litet men ändå magnifikt.

Bilden visar förvisso ett Sydsken men de ser ju likadana ut. Fotot i kommer från US
National Oceanic and Atmospheric Administration
och är taget av Commander John Bortniak, NOAA Corps på Sydpolen 1979. Se fler underbara bilder hos Wikipedia, Myra Bildarkiv AB, Astrofotograf P-M Hedén.

Inga kommentarer: