20 januari 2007

Lite charmig är den ju

Lyssnade på Rix FM för första gången på en evighet i bilen (i vanliga fall är det P1 som gäller) och fick höra Linda Bengtzing och Markoolios låt "Värsta schlagern". Eftersom jag inte brukar ägna mig åt att läsa nöjes/schlagerextra mm i tidningarna hade jag helt missat denna låt. Gud vad jag skrattade, kunde ju inte annat tycka att den var charmig, författarna till låten (Henzel, Eurén, Arn) hade verkligen fått med alla klyschor och schlagerknep som finns.

Här får ni texten:
Det börjar bra, nästan intressant
– Ja, ja, men kanske lite väl bekant
Vi bygger upp till bryggan, min vän
Men den kommer inte riktigt än
För vi har en halv vers kvar att köra
– En repetition som man brukar göra
Vi bygger upp till bryggan igen
och här kommer den äntligen
Spänningen stiger inför låtens poäng
En riktigt fläskig refräng:

”Och det är kärlek och det är vindar
De är ögon och de tindrar
Och massa andra trötta gamla klyschor
Som säger allt och
ingenting
Och det är stjärnor och de brinner
Det är världen och den försvinner
Och titeln ska sitta som ett slag i magen
Det är ju värsta schlagern
Nu blir det svårt att
komma på
– Nåt nytt att säga, men så vaddå
Det här är ändå bara transport
som folk snart glömmer bort
För det som belönas med 12 poäng
Är en riktigt fläskig
refräng:
”Och det är kärlek …”

Om man inte vill sabba sina chanser att vinna
Kan man sno nåt från ABBA och se risken
försvinna
Så allihopa håll
i hatten nu!
Här kommer höjningen till slut.

”Och det är kärlek …”



Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åter till P1! Nu!

Radio RIX är samhällsfarlig verksamhet.

Béatrice Karjalainen sa...

Ordningen är återställd jag lovar. Det var ett mycket tillfälligt besök i den kanalen. Det var något i repris på P1 som jag tyckte var trist redan första gången jag hörde det. Fast när jag åte iväg till förr-festen igår så lyssnade jag oxå på RIX för på P1 var det inte direkt partystämning. När jag for hem strax innan 6 i morse lät det vara piiiiiiiiiiiiiiiiiip på P1 så då blev det vaken i P3 och P4 :-) Men jag ställde om till P1 innan jag parkerade bilen vid hemkomsten.

Anonym sa...

Jag hörde den just på radion. Suveränt!