05 augusti 2007

Hittade några favoritrecept i ett skickat mail

Havrekakor med valnötter och russin

ca 25 kakor

200 g smör
1 dl socker
2,5 dl farinsocker
1 ägg
2 msk vatten
2 dl vetemjöl
1,5 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
0,5 tsk bikarbonat
7 dl havregryn
2 dl russin
2 dl grovhackade valnötter

Rör smör, socker och farinsocker poröst. Tillsätt ägg och vatten. Blanda mjöl, kanel, vaniljsocker, salt och bikarbonat. Rör ned i äggblandningen. Tillsätt havregryn, nötter och russin. Klicka ut smeten på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda ca 12 min i 175 grader. Låt kakorna svalna på galler.

Chokladtårta med saffranstryffel (från allt om mat)
Mina modifieringar:
1. Jag hade skalet från en hel apelsin i chokladsmeten)
2. Jag skippade trycka fast flarn på kanterna, då kunde jag transportera kakan i formen)
3. Det räcker med hlften av den vita chokladen, saffranet och grädden, det blev lite för mycket med hel sats tycker jag
4. Jag ides inte stå och doppa valnötter hälften i choklad så jag slängde i dem i den smälta chokladen och lät dem stelna på et bit bakplåtspapper och dekorerade tårtan när tryffeln hade stelnat lite)
5. Jag skippade marsipanfigurer.

Tillagningstid: 115 minuter
Svårighetsgrad: Svårt
Till 15-20 bitar

Ingredienser
3 medelstora ägg
2 dl strösocker, 170 g
1/2 vaniljstång
rivet skal av 1/2 apelsin
200 g smör
225 g mörk choklad
3 dl vetemjöl, 180 g
100 g valnötter
Saffranstryffel:
2 dl vispgrädde
1 påse saffran, 0,5 g
400 g vit choklad
Garnering:
40 g valnötter
100 g mörk choklad
apelsinskalstrimlor
ev marsipan

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°.
2. Vispa ägg och socker länge tills det blir riktigt pösigt. Skrapa ur märgen från vaniljstången, tillsätt detta och apelsinskalet.
3. Smält smör och choklad var för sig. Låt svalna något.
4. Vänd ner mjöl, smör, choklad och sist hela valnötskärnor i äggsmeten.
5. Kläm fast ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Häll i smeten och grädda 12–15 min på nedersta falsen tills tårtan stannat. Låt svalna.
6. Saffranstryffel: Stöt saffranet och koka upp med grädden. Hacka chokladen och låt den smälta i den varma grädden.
7. Häll smeten över chokladkakan men spara ett par matskedar till att garnera kanten.
8. Låt tårtan stelna i kyl.
9. Flisa ca 50 g choklad, smält resten och doppa valnötskärnorna till hälften däri.
10. När tryffeln på tårtan stelnat, skär med en tunn kniv runt kanten och lossa formens kant. Bred resten av tryffeln på kanterna (värm den försiktigt om den stelnat) och tryck fast chokladspånen därpå. Garnera med valnötskärnor, apelsinskalsstrimlor och ev marsipan.

Äppelpajkaka (ca 12 bitar)

6 stora äpplen
1-dl socker
3-4 ägg
2 dl havregryn
200 g grovriven mandelmassa
2 dl russin (kan uteslutas)
100-150 g kallt smör
kanel

Skala och skiva äpplena tunt. Lägg i botten på en smord ugnsfast form. Strö över lite socker och kanel, häll på hälften av russin och gryn. Upprepa 1 gång. Rör ihop socker, mandelmassa och ägg, behöver inte vara så väldigt väl blandat, och häll detta överst. Hyvla över smöret. Grädda i ugnen ca 30 min i 200 grader. Servera med ex. vaniljvisp eller glass.


New York Cheesecake

Ugn 175 grader

Ingredienser:
16 digestivekex
75-100 g smält smör

Fyllning:
800 g cream cheese
2,5 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker eller 1/2 vaniljstång
1/2 tsk salt
4 ägg
Ev. 1 dl hallon

Blanda kex och smör i materedare eller med mixer. tryck ut blandningen i en springform med avtagbar kant. Ställ i kylen medan du gör fyllningen. Rör ihop osten och sockret. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker och salt och rör till en slät smet. Tillsätt äggen ett i taget och rör ordentligt. Häll fyllningen i skalet (tryck ner hallon i smeten) och grädda i nedre delen av ugnen i 1 timme. Fyllningen kommer fortfarande vara lös när du tar ut den men den stelnar när kakan svalnar. Låt kakan svalna och skär loss den från formen. Blir bäst om den får stå över natten i kylen.


Marmorerade brownies med hallon (från Två systrar söta)

ca 20 rutor

300 g mörk choklad, minst 50% kakaohalt (men välj hellre en bra choklad med lägre kakaohalt än en med bara hög kakaohalt, kan bli lit beskt med för hög halt kakao)
200 g smör
2 dl socker
4 ägg
3,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Cream cheese-smet
200 g cream cheese
0,5 dl socker
1 ägg
1 msk vetemjöl

2 dl hallon


Smörj och mjöla en ugnsform, ca 20 x 30 cm. Smält sedan choklad och smör i ett vattenbad. Vispa ägg och socker ljust och fluffigt. Rör ned chokladblandningen och tillsätt därefter mjöl och vaniljsocker. Vispa sedan i en annan skål ihop cream cheese-smeten. Häll chokladsmeten i formen och bred sedan ut cream cheese-smeten ovanpå. Dra några drag med en kniv i smeten så att massorna blandas lätt. Avsluta med att försiktigt trycka ned hallonen. Grädda ca 20 min i 175 grader.

Jag hade 200 g choklad första gången, 100 g 70% och 100 g 86% (missade att köpa 100 g till).

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Rolf sa...

Cheesecake, huvva. Det finns bara en Cheesecake som jag tycker om, och det är Koh Phanangs passionsfruktscheescake. Den, å andra sidan, är värd att döda för.

Béatrice Karjalainen sa...

Jag hatade cheesecake för några år sedan men plötsligt var det gott. Helskumt. Verkar vara fler som gillar den där cheesecaken, har hört flera säga att det är den godaste de ätit. Nästa gång jag är i Fjollträsk får jag väl ta mig dit och prova.

Rolf sa...

Topp! Jag och J är frivilliga vägvisare!