24 augusti 2007

Kräftor och optiska illusioner

Igår var jag på kräftskiva hos en arbetskamrat. Jag och Ida bjöd helt enkelt in oss själva efter att Ida kommit på den briljanta idén att kräftor äts nog bäst utan att behöva ta hand om barn samtidigt och det gör man lämpligast hemma hos en ungkarl. Sagt var det gjort så hade hon sett till att vi fick komma dit och snart var 5 andra inbjudna oxå. Planerna framskred, mat lagades, själv bidrog jag med västerbottenspaj (recept nedan).

Medan jag var och körde PSI igår så förberedde de övriga festligheterna genom att koka om kräftorna i ny lag, fixa aioli, persilje- och vitlökssmör, baka kladdkaka mm. Så när jag kom väntade vi in en person till och sen var det bara att hugga i. Kladdigt (nya lagen innehöll mängder med smör), gott och mättande var det och riktigt trevligt sällskap (Jag, Ida och 6 trevliga killar från jobbet, mycket bättre än så kan det inte bli ;-) Jalles kladdkaka som höll på att pysa över totalt i ugnen och sen kom ut och såg miserabel ut var gudomligt god, nog en av de godaste han bakat, superkladdig men lite knäckigt hårt skal ovanpå mmm...

Vi bröt upp rätt tidigt och de andra gick men jag blev kvar en stund och vi diskuterade optiska illusioner. Jalle hade sett en mysko illusion i Cognitive Daily (en bra och intressant blog) oich vi försökte hitta igen dem men misslyckades efter en massa googling hittade vi den dock. Motion Binding handlade det om. Sen avverkades en drös andra klassiska illusioner som Poggendorf, Kanizsa, Watashi/Ferry boat, Dalmatinern mfl.

För dig som vill se fler optiska/visuella illusioner:
Michael Bachs 72 Optical Illusions & Visual Phenomena
Akiyoshi Kitaokas On motion illusion in a stationary image
Visual Illusions

På det hela taget en mycket lyckad kväll, god mat, trevligt sällskap och sen fick jag avsluta med diskutera ett av mina favoritområden kognition/perception.


Västerbottenspaj med romröra

Botten:
125 g smör
3 dl vetemjöl
2-3 msk lättmjölk

Tryck ut i en pajform och nagga botten. Vik aluminiumfolie runt kanterna. Ställ in i kylen en stund (ca 30 min). Grädda i 225 grader i 10 min.

Fyllning:
3 ägg
3 dl gräddmjölk (hälften mjölk hälften grädde)
salt och peppar
300 g riven västerbottenost

En kruka finklippt gräslök och lite pepparmix/cayennepeppar

Ta bort folien och lägg osten i det förgräddade pajskalet. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor och häll sedan över osten. Grädda i 200 grader i ca 35 min.

Kan serveras med romröra:

2 dl cremé fraiche
½ röd lök
1 burk stenbitsrom
Citron
Dill

Hacka löken och rör ihop med resten. I lite citron och hacka i dill i valfri mängd.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: