26 juni 2010

Men aj vad regnet gör ont

iPhone 001Idag skulle jag långcykla en 7-8 mil stod på dagordningen men när jag väl kom mig ut för att åka iväg var himlen osedvanligt mörk åt ena hållet så jag anade att det kunde bli oväder. Valde därför att åka ut åt det hållet som inte var mörkblå i hopp om att åskvädret var på väg bortåt.

Efter ca 1 mil började det småregna lite, rätt skönt men så öppnade sig himlen och det bara vräkte ner. Hade satt ett minimum på 3 mil idag och GPS:en visade 2,5 km kvar tills jag kunde vända. Var bara att bita ihop och hoppas att åskvädret inte skulle komma närmare än vad det redan var. Precis innan GPS:en sa 15 km började regnet göra ont, fattade inget alls, vände när det var dags och fick nu regnet rakt framifrån. Tröjan som hittills varit torr fram dränktes genast och även BH:n blev sjöblöt. Och plötsligt gjorde regnet megaont, det var inte regn längre det var hagel, stort hagel. Jag lyckades svänga in på en liten vägstump i skogen, pressa mig mot ett träd, förbanna mig för hur korkad jag var som började cykla när himlen såg ut som den gjorde, lirka upp regnjackan ur ryggsäcken och få på mig den men tyvärr ledde avtagandet av ryggsäcken att även ryggen blev blöt. Men det var i alla fall skönare att cykla i hagelstormen med regnjacka på.

Jag hade mina vadderade cykelbyxor på mig de sög upp allt vatten som träffade mig och jag blev genomvåt, smarthuvudet Bea hade dessutom tagit på sig ett par bommullstrosor under som dränktes in av regn de oxå och blev kalla. Sur som attan cyklade jag vidare och funderade på om jag kunde komma ur situationen på något annat sätt än att fortsätta cykla. Men tyvärr är jag exempelvis dålig på att teleportera mig.

När jag hade 700 meter kvar hem hade det slutat att regna och jag mötte sambon och barnen på väg till Suzy Qs café som öppnade idag. Jag sa att jag skulle cykla hem och byta om och möta dem där. 50 meter från hemmet insåg jag att jag bara hade med mig cykelnyckel och inte någon husnyckel. Cyklade ändå hem de kanske hade glömt någon dörr olåst men icke. Så genomblöt var det bara att vända om cykla in till stan, be sambon om husnyckeln och cykla hem igen. Istället för att åka och fika valde jag att ställa mig i duschen och tina upp. Och nu ligger jag här på sängen vrålhungrig eftersom jag bara käkat frukost idag.

Men jag fick i alla fall ihop 3,5 mil till mina #365mil.

Inga kommentarer: