17 maj 2011

Lotthelvete

Vincent har börjat i fotboll, i BBK och från början fick vi info om att det inte skulle vara någon lottförsäljning utan bara att hjälpa till som bollkallar som sen verkar ha utökats till föräldrar sälja fika (om bakning ingår har jag inte listat ut ännu) på några matcher. Men senare kom info om att varje spelare måste sälja 15 lotter eller lösa ut sig för 200 kr.

Vi betalar en medlemsavgift på 200 och 1300 kr i spelaravgift. Spelaravgiften är åldersberoende från 600 till 1500. Jag vet inte ens om det är per år eller termin. Vet inte om de har någon offseasonträning heller. Måste fråga. Tycker faktiskt att det borde räcka för att täcka in kostnaderna för fotbollen. I priset ingår förvisso BBK-kläder (tröja, byxor och strumpor) men att inte kunna välja bort det är ju oxå underligt. Pengarna skall utöver det ovan täcka in planhyra, domarkostnader, anmälningsavgift serie, kansli, cupkostnader, reselostnader (de får åka buss om matchen är mer än 10 mil bort annars skall vi skjutsa, diplom mm, målvakttstränare/utbildning.

Sen är det det här med att barn inte får sälja lotter (i alla fall inte de från Svenska Spel eftersom barnen inte kan garantera att de inte säljer till någon under 18 år). Pratade med lagledaren idag som sa att det är vi föräldrar som skall sälja lotterna. Ta med till jobbet och så. Men jag är rätt säker på att de på mitt jobb i Luleå inte är så intresserade att sponsra en Bodenfotbollsklubb när de har egna ungar som spelar. Det säljs redan nu underkläder, ullkläder och korvar.

Vi har heller ingen släkt här uppe så att lura på farmor, farfar, mormor och morfar 3-4 lotter var går inte. Tror nog många löser det så annars. Sambon som var på infomötet fick känslan att de hade gjort stora materialinköp, ny dräkter till ledarna mm och nu ville ta ut alltihop på barnens avgift den här terminen istället för att dela upp det på några år. Det är inte så att alla bollar och dräkter kommer att behöva ersättas en gång om året. Det lät som om de ökat avgiften rätt mycket sen i fjol.

Vi har råd med avgiften men jag vet familjer vars barn vill spela men de har inte råd med 1500/barn och då dessutom belastas med lottförsäljning. Läste en artikel för ett tag sedan som tog upp att det inte ens är lagligt att kräva att familjerna skall sälja lotter. Det är inte förenligt med ideell verksamhet.Hur resonerar ni kring lottförsäljning och annan försäljning?

2 kommentarer:

eatfrog sa...

varför kan man inte bara ta en avgift? aldrig fattat detdär. istället för att sälja en massa skrot som folk för det mesta inte vill köpa ens egentligen. eller stå ute i kylan med bingolotter.

Peter Parnes sa...

Jag har hört samma sak om andra klubbar och fått stark avsmak för just fotbollsklubbarna. Jag tycker de sköter detta dåligt och jag kommer inte låta mina barn vara med på dessa premisser.

Även ideella föreningar borde sätta upp en budget för planerade inköp och om jag var i dina skor skulle jag prata med kassören.

För övrigt har jag aldrig fattat varför alla tränare behöver så fina träningskläder. De rör sig ju inte (oftast i alla fall ;)).