11 januari 2013

261 Röd - #365foton (10/365)

Idag var det dimma när jag körde in till jobbet. Nära mitt jobb ligger badhuset i Luleå med sin stora röda neonskylt. Jag älskar BAD-skylten i dimma, har bland annat en bakgrundsbild på min dator som +Joakim Norrgård har tagit där man ser skylten på håll i dimman. Funderade på att stanna på morgonen och ta en bild men kände inte att jag riktigt hade tid när jag var lite sen. Så tänkte jag att jag kan ju gå in till stan och äta lunch och ta med kameran då, men så blev det inte. Så kom kvällen och jag började köra hemåt, men i Mjölkuddsrondellen vände jag och körde tillbaka upp till badhuset, jag ville ha den där bilden idag medan det fortfarande var dimma.

Så här blev den. Jag velade fram och tillbaka om jag skulle dra ner bruset eller inte och gjorde först en utan men samtidigt gillar jag känslan av dimma som blir i bruset plus att det inte blir något runt själva texten. Den får dock rätt mycket fula artefakter när den skalas ner så kika gärna på den i lite större format (i G+-bildvisningen som man kommer till om man klickar på den går det numer att zooma in i bilderna). Jag beskar för att få bort ett träd nere i vänstra hörnet då det bara syntes som en mörkare fläck.


Info om bilden:
Date:1/11/13 5:40 PM
Dimensions:2398 x 3608 pixels
File Name:261 Röd.jpg
File Size:1.85M
Camera:NEX-5N
Exposure:0.04 sec (1/25)
Aperture:f/5.6
Focal Length:55 mm
ISO Speed:3200
Exposure Bias:-
Flash Used:No
Location:65.58856394008492,22.148474769805944



6 kommentarer:

Charlotta sa...

Mycket planering för att få bilden och fin blev den. Neon är lite nostalgiskt tycker jag.

Béatrice Karjalainen sa...

Charlotta jo Nostalgi och även Dåtid hade funkat men nu hade jag bestämt Röd innan jag tog den och försöker hålla mig till det ordet jag tänkt till bilden. Vissa ord kommer bli kluriga men jag har idéer kring en del av dem i alla fall. Livsfarligt att titta på andras bilder dock. Försöker hålla mig till min egen inspiration. Hade varit trevligt att ha alla bilder i ett visst tema länkat på ett bra sätt så man kunnat kika vad andra gjort med samma ord.

Jonas N sa...

Jag gillar den! När det är dimmigt öppnar sig så många fotoidéer. Jag kommer ihåg nu att jag hade kul med ett par gatljus en gång när det var dimmma.

Béatrice Karjalainen sa...

@Jonas N Tackar. Dimma kan ge riktigt bra effekt.

Rolf sa...

Fin. Men har du provat att göra bakgrunden svartare i ett redigeringsprogram?

Béatrice Karjalainen sa...

@Rolf jo men som jag skrev i inlägget så bestämde jag mig för att ha den så här. Det var inte så mörkt ute heller.