25 oktober 2015

Dag 298 - Fika och promenad

Sovmorgon deluxe. Gick och lade mig så tidigt igår att jag trots att jag var uppe två gånger på toa i natt hade fått sova 11 timmar och 7 minuter. Så jäkla skönt att få sova ut ordentligt. Höll dock på att inte kunna somna om efter första besöket kl 01:17. Gick in i badrummet och tittade inte ordentligt när jag klev in och plötsligt stod jag ansikte mot ansikte med Vincent. Jösses vad rädd jag blev, trodde ju att alla sov.

Messade med Anders på morgonen och vi bestämde att ses kl 12 för fika på Hägnan. Då hade jag 2 timmar på mig skönt. Tog en lång duch och åt frukost hemma. Henrik ville ha skjuts till jobbet så då blev jag en kvart försenad till fikat.

Det var trevligt att träffa Johanna och Anders, längesedan senast. Efter fikat var vädret fint ute och jag bestämde mig för att ta min promenad i Gammelstad. Jag tänkte först bara ta en liten tur ut på leden mot Porsön för att se om jag kunde fota något. Trodde att det fortfarande skulle vara galet blött så jag då kunde vända om in i byn och ta lite kort på kyrkan istället. Men man hade lagt ut en ny spång och skyltat om leden som förr hette Från dåtid till nutid till Gammestadsleden (även om den sträcker sig från Hägnan till Fågeltornet bara).

Eftersom det gick hyfsat bra att gå på leden (några ställen var lite väl blöta och orenoverade så där fick jag gå en bit upp på kanten) så fortsatte jag bara. Lyssnade på ljudbok och njöt av det fina vädret.

Solen började göra världen gul. Jag älskar hösten under sådana här dagar, där det inte är svart svart svart utan guld. Skickade en mobilbild till Mattias från myren och frågade om han visste var jag var. Tog en till vid Sellingssundet. Och jo han lyckades, inte genom att känna igen bilderna men genom att fundera ut var vi promenerat så pass nära vatten. Fotade lite med kameran också.


Jag tog mig hela vägen till Porsön där jag vände. När jag började gå tillbaka var solen på väg ner. Färgade himlen orange och rosa. Stannade till där jag kunde se vattnet och tog några bilder. Den första får vara dagens bild.
Sen stannade jag till vid Sellingsundet igen och tog en bild till. Tänk så olika det kan se ut beroende på ljuset.
Totalt blev min promenad blev 12,67 km.
Beställde pizza och åkte hem med dem. Henrik var på jobbet så jag och barnen åt själva. Eftersom jag varit ute och gått en kort promenad och var hemma tidigt så hamnade jag i soffan framför TV:n samtidigt som jag försökte medla nättid mellan barnen. Av någon anledning år vi just nu ut typ 7 Mbit/s av vår 24 Mbit/s-abonnemang och det driver barnen galna. Herman hyrde en film på mitt iTuneskonto men när han sett en kvart av filemen tyckte iTunes att han behövde betala. Helskumt då jag fått info till mitt mailkonto att jag nyss köpt en film på en ny dator. Vad pysslar med Apple med.



Inga kommentarer: