06 oktober 2015

Dag 279 - Heldag med Herman som avslutades med norrskensjakt

Idag fick Herman följa med mig till jobbet, han skall praktisera 4 dagar hos oss. Fotade lite frostnupna blommor på morgonen.

Han fick börja med att programmera lite i Turtle (även om det inte när något vi gör på jobbet i sig) medan jag plockade fram testfall och utrustning för tester som skulle genomföras. Han fick vara med och testa Atea Rumsbokning och det var tydligen aptrist. Han kan inte vara min son, jag som älskar att testa. Efter lunch fick han ägna sig åt inventering av våra testenheter, se över OS, var de befinner sig och skriva en inventeringsrapport. Första gången han använde Excel.

I morgon skall han få testa mera men då en annan produkt, förhoppningsvis med lite roligare testfall.

Vi tittade på #Windows10devices tillsammans (och en stund med andra kollegor som åhhade sig när de drog isär Surface Book) innan vi hämtade upp Henrik på jobbet. Åj vad jag vill ha en MS Band 2, en Lumia 950 XL då mitt MS Band är lite klumpigt (men jag gillar funktionerna i det) och min telefon börjar få några år på nacken. Samt antingen en Surface Pro 4 eller Surface Book som ny jobbdator.

Det blev kinamat till middag idag, skönt då slapp jag laga. När jag kom hem vid 19-tiden med maten var det ljust ute men norrsken så jag knäppte en bild innan jag åt.

Efteråt satt jag vid datorn en stund och kl 20:15 klev jag och Herman ut genom dörren. Tanken var en 1-timmespromeand med eventuellt cachtagning på vägen. Det senare blev det men vi hittade bara 2 av 4. MEn sen exploderade himlen i Norrsken och vi gick ner till sjön där jag fick sonen intresserad av dansande norrsken till den milda grad att han stod ut att titta på det i över en timme medan jag fotograferade. Vi frös, sprang lite för att hålla oss varma, jag fick gnugga hans armar varma. Fötterna fick vi dock aldrig riktigt någon ordning på. Tillslut gick vi upp till vägen när norrskenet hade lugnat ner sig. Men då brakade det loss igen och äntligen kom andra färger än grönt. Vi såg en gul-lila gardin dansa men jag han inte få upp kameran i tid. Mycket surt men vi fick uppleva det tillsammans stå där och säga åhhh kolla lila, så fint, se hur snabbt det rör sig. Coolt! Och det var värt mycket. Mysig stund.

Vi kom in efter nästan 2,5 timmar istället. Jag satte mig och redigerade bilder då dimman från sjön blev till moln som täckte norrskenet tillslut. Herman satte sig i ett fotbad.

Så här blev bilderna.
Den här nedan har jag valt som dagens bild.
 




Inga kommentarer: