Hej!
Jag hittade din blogg och undrar om du vill skriva ett litet inlägg med länk till XXXX.YYYYYYYYYYY.ZZ eller till en undersida. Om du gör det så skickar jag en Trisslott till dig! =) Inlägget behöver inte vara längre än en mening. Mitt enda krav för att skicka Trisslotten till dig är att du har en riktig länk till min sida. Du får gärna tipsa andra om detta.
Med vänlig hälsning
Lina Månsson
Jag kollade in länken och insåg att det inte var något ställe jag ville främja för priset av en trisslott. Men samtidigt har jag reklam i sidan som jag inte riktigt har kontroll över vad som visas. Dessutom är det så få som klickar på den reklamen att de företagen mer eller mindre får gratisreklam hos mig, det betyder att jag nog borde plocka bort den.
Gjorde en sökning här på blogger och 20 blogginlägg har länkat till adressen i brevet. De flesta verkar vara ärliga om vad det handlar om. Men precis som Per Jodenius vågar inte Magnus Martin Carlsson, Nicke Nyfiken, stå för att de fallit för en mail-spam-buzz. Varför försöka maskera vad det handlar om och låtsas som om man "råkat hittat" adressen? Jag tror knappast att nästan 20 pers plötsligt hittar till denna webbplats samma dag (10 januari 2007) och får för sig att skriva om det i sina bloggar. En som lindat in det fint är Felicita.
Vad är det som får folk att ljuga om saken? Och varför försöker vissa släta över sin lögn sen?
Vilken trovärdighet får man för bloggare som ertappas med sådana lögner? Vad kan de mer ha fejkat i sin blogg? Varumärket som det görs reklam för har i mina ögon heller ingen trovärdighet när man väljer att skicka ut spam av denna sort. Att buzza är väl ok om det görs på ett snyggt sätt men att skapa buzz via spam, nej tack. Själv är jag Buzzador och får genom Buzzadornätverket saker att buzza för men då väljer jag själv vilka saker som jag vill Buzza för genom att anmäla mig till kampanjer. Nu har jag anmält mig till en kampanj för Kellog's special K Active vi får väl se om jag blir antagen. I så fall skall jag bjuda jobbet på frukost :-) Men jag kan redan nu säga att jag tycker Kellogg's gör fel som har så mycket socker i flingorna. Vilket de kommer få tillbaka som feedback från mig. När man är buzzador så testar man sakerna och avgör sedan om man vill tala gott om det eller inte. Jag får poäng som kan lösas in mot saker senare, jag får alltså inte betalt för att säga en viss åsikt. Men å andra sidan skulle jag ju kunna kassera in den där trisslotten och samtidigt skriva ner butiken totalt. Hmm...
Men genom att skriva detta inlägg har jag åter uppmärksammat butiken som jag tyckte gjorde fel, kanske borde jag stryka bort länkarna till de som talar om vilka de är. Men kanske kan mitt inlägg vara en negativ buzz, eller är alla reklam bra reklam? Hoppas inte det.
Vill ni få er ett gott skratt läs Anna Toss recension av butiken.
Alla har vi vårt pris, vad är ditt? Får ta och fundera på mitt eget.
* Namnet ändrat för jag vill inte göra reklam för dem. Fast det är klart ni hittar ju adressen inläggen jag länkar till, mycket irriterande.
Andra som uppmärksammat saken.
Andra bloggar om: reklam, buzz, buzzning, buzzador, spam, underkläder
5 kommentarer:
Jag fattar inte vad socker ens gör hemma i sånadär flingor och musli.
Det känns helt stört att man måste specifikt leta efter sockerfri musli i mataffären. Så stor skillnad i smaken är det inte ens, tycker jag iaf.
Förbannade socker, gör oss alla till beroende redan från barndomen.
Inte för att något av dethär har så mycket med ditt inlägg att göra. :D
Där är vi helt överens. Själv käkar jag för det mesta bara Frebaco havreringar till yoghurten. Har inte så mycket övers för socker i flingorna.
Då skulle du bara veta vad jag fick för att länka till interflora, sturebadet och chokladogram! ;) Hahaha! =)
Kul med den kritisk blogg!!
Jag fick också det mailet och klickade omedelbart bort det.
Ska jag göra reklam ska jag förbanne mig ha mer betalt än en jäkla trisslott. 3-4 miljoner tror jag skulle vara OK. :-)
Det är fult att ljuga :)
Men faktiskt, jag tycker man borde skilja mer på reklam och innehåll.
Skicka en kommentar