07 november 2009

Gå direkt i fängelse utan att passera gå (hem till frun och berätta varför)...

Piratförlaget skickade mig Roslund & Hellströms Tre sekunder att lyssna på och recensera. Boken fick bli mitt sällskap till och från jobbet samt följa med på några promenader bland annat denna där jag gick allt fortare och fortare när spänningen byggdes upp i boken. Regeringskansliet kommer alltid förknippas med snöiga lägdor nu :-)

Det var en bok som passar bra som ljudbok, uppläsaren Peter Anderson är duktig anpassar rösten på bra sätt efter karaktärerna. Ibland är han lite väl seg, då är jag på väg att trycka på "dubbla hastigheten" men då kommer något spännande i boken och Peter läser automatiskt snabbare.

Det här var min första Roslund & Hellströmbok så jag har inget att jämföra med och jag har ingen kunskap om kriminalkommisarie Ewert Grens sen tidigare men trots det tycker jag man lyckas bra med att väva in hans historia och bakgrund så att jag hänger med utan att jag tror att det bli tjatigt för de som läst de andra böckerna. Det finns fyra böcker innan denna.

Boken handlar om kriminalkommisarie Ewert Grens, han har tappat stinget från att ha varit kriminalkommisarien med stort K betraktar nu många honom som en föredetting, avdankad. Men så inträffar ett mord som väcker Ewerts nyfikenhet, han kan inte låta bli att gräva i det, han får en känsla av att någon undanhåller information. Och det visar sig för oss läsare att så är givetvis fallet, mordet har begåtts av en infiltratör polisen har anställt.

Piet Hoffman är den kriminelle som bytt sida, han jobbar för polisen men med sina vanliga skumraskaffärer under kodnamn Paula. Han är nu en av höjdarna inom en polsk liga, Wojtek, som smugglar knark mm. Men utåt sett så är han en gift tvåbarnsfar som jobbar på ett säkerhetsbolag. Han får i uppdrag av både polisen och ligan att nästla sig in på ett av landets största fängelser, Aspås, för att slå ut andra leverantörer av narkotika och själv ta över. Han har fått löften från mycket hög ort att om något skulle gå snett så fixar de ut honom, han riskerar sitt liv för att hjälpa Polisen men vill inte dö för det, vill inte själv uppleva de tre sekunder det tar att dö. Men något går snett, jäkligt snett, nu gäller det att överleva. Parallellt med berättelsen om Piet Hoffman får vi följa Ewert Grens arbete med att hitta sanningen och ibland kommer han lite väl nära anser några av hans kollegor. Ewert är en ganska osympatisk person, sur grinig och bufflig så honom är det svårt att sympatisera med. Piet däremot är iskall i sitt "yrke" men älskar samtidigt sina barn, en värme som skiner igenom den kalla ytan. Jag får sympatier för honom samtidigt som jag blir skitarg på honom för det han gör mot sin fru och barn. Ewert och Piets vägar korsas så småningom och det är inte en trevlig upplevelse för någon av dem.

Boken var spännande och det känns som om de berättar en del av en verklighet som vi inte ser till vardags. Fängelsescenerna känns trovärdiga även om jag har lite svårt för vissa smuggelknep/gömställen även om författarparet i slutet av boken bedyrar att det de säger förekommer. Men något som stör mig är att vissa saker upprepas om och om igen, bland annat Piets erfarenhet från en tidigare volta på Österåker. Jag blir irriterad på dessa upprepningar vilket stör flytet i berättelsen. Vissa delar hade kunnat kapas ner. I mitten av berättelsen går allt ganska så segt för att sen smattra på rejält mot slutet, där är tempot så högt att jag tvingar mig att strecklyssna vill ju veta hur det slutar. Innan har jag varit disciplinerad och bara lyssnat i bilen och ute på promenad även om det ibland varit svårt att trycka på stäng-av-knappen. Men sista timmen var hemma i sängen mitt i natten, jag var bara tvungen att få höra hur det gick.

Jag gillar språket de använder, det är rakt på inga prosaaktiga omskrivningar och saker man måste läsa mellan raderna, det är spännande utan att man själv behöver hitta på egna monster. Slutet är bra, det är så lätt att sabba en spännande berättelse med ett allt för ihopkastat slut men jag tycker de lyckas hela vägen ut med att behålla spänningen.

Jag ger boken 3,5 meter petylstubin i betyg.

Om författarna kan du läsa här och ett utdrag ur boken finns här. Jag rekommenderar inte provlyssningen tyvärr då det är en för viktig scen ut boken som utspelar sig där, du får veta för mycket.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: