29 november 2009

Inte så illa som det ser ut...

Kontrollant på tåget kommer på mig utan biljett.



Men jag kunde ju inte betala, kassan var stängd när jag kom till stationen i Upplands Väsby. Tanten på sätet bredvid som klev på medan kontrollanten skrev ut ett färdbevis (dvs jag betalade d 80 kr det kostade att åka Upplands Väsby-Södertälje Hamn) åt mig mumlade något om fuskare.

När jag passerade den stängda kassan med sin skylt kollade jag klockan och tänkte, bara det inte blir kontroll, så jobbigt. Skulle fotat kassan så hade jag sluppit att minnas exakt klockslag jag passerade. Han bli nervös medan kontrollanten ringde och kollade, fast jag visste att jag inte gjort något fel. Och allt gick ju bra, ogillade bara att folk trodde att jag fuskat bara för att jag fick betala ombord och inte hade en remsa att lämna fram.



Uppdatering: Förtydligade texten att jag inte fick en bot eftersom många läst det så.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Illa du skulle stått på dig med att luckan var stängd. Dom har ju ringt och kollat om de hade ansett att luckan var stängd så hade de inte skrivit ut boten.
Nu är det nästan omöjligt att få rätt.
Stod det på skylten att du skulle betala med sms biljett så blir det ännu svårare.

Jag jobbade på kontrollen för några år sedan.

Förresten vad gör du i Storstan?

zzeezz

Béatrice Karjalainen sa...

Nej nej hon skrev bara ut för avgiften jag skulle betala för sträckan jag åkte.

Nell med gänget sa...

Så det blev som du befarade :-) Visst är det pinsamt fastän man vet att man har rätt, och kommentaren om fuskare gör det ju inte bättre, vissa kan ju bara inte låta bli, verkar vara så perfekta själva...
Hoppas du kom i säng i hyfsad tid. Själv så hade jag jättesvårt att somna, jag frös *hutter* och fick byta till en varm pyjamas och hämta två yllefiltar att lägga på duntäcket. Sedan kom Atti upp under natten och trängde sig ner i sängen. Hoppas på att sova gott i natt, får lägga ner lite mer krut på att få igång brasan på kvällen.
Ha det så skoj, vi hörs.

Béatrice Karjalainen sa...

@Nell det där var på resan ut till dig. På hemresan gick det bra :-)

Kom i säng tidigt, vid 23:30 sov jag och vaknade till strax innan JoR kom hem från flyget vid 1-tiden, somnade dock om direkt.

Unknown sa...

Psst: Det finns en listutmaning till dig här: http://www.sjumilakliv.se/2009/11/for-once-in-my-life/