21 november 2007

Vem skall framstå som inkompetent?

Idag granskade jag ett dokument på jobbet, det blev många kommentarer lite väl många tyckte en kollega. Hon verkade mena att jag skulle inte anmärkt på allt för det blir då att skriva författaren på näsan att denna gjort ett dåligt jobb.

Men vad skall jag göra då, bara kommentera vissa saker och sen ta det pö om pö i kommande granskningar? Tänk om de inte skickar ut det på ny granskning då? Då framstår ju jag som granskare som rätt kass när det senare framkommer en massa fel. Samma sak om de skulle skicka ut det på ny granskning då undrar de väl varför jag inte kommenterade de nya sakerna första gången.

Det är ju inte så att jag kritiserar personen i fråga utan jag tyckte bara att dokumentet blev rätt dåligt då det finns en mening med att just denna typ av dokument är så gott som perfekta.

Hur hade ni gjort?

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du ska helt klart kommentera allt du hittar. Varför ska du missköta ditt jobb för att någon annan misskött sitt?

Anonym sa...

Jag tycker att du gjorde helt rätt!
Håller helt med Pigghaj också: bra kommentar!

Jag sitter här och funderar på hur man gör med en inkompetent kollega (som fortfarande har provanställning..). Min chef har bett om min input flera gånger och jag belyser problemen för min chef, men det blir ingen reaktion. Trots att den provanställde fått flera varningar, missat deadlines, ignorerat att följa instruktioner vid upprepade tillfällen, så reagerar inte min chef! Eftersom jag förväntas leda och planera arbetet för gruppen där personen i fråga ingår så drabbar detta mig. Vad göra???