22 maj 2008

Känns konstigt

Idag var första dagen jag inte for in till kontoret. Gud så konstigt det kändes. Jag gick hemma och lallade fram till lunch. Sen for jag in till Luleå för att kika på klänning till ett bröllop. Shit det kommer bli jättesvårt att hitta en klänning har jag just insett. Hittade 2 st "kanske" men hade inte tid att prova. Kl 13:15 var jag upp till vår kontakt på Trygghetsrådet för individuellt samtal. Det var ett bra samtal och hon granskade mitt CV och ett "säljbrev" och gav mig tips på några mycket små justeringar, språkligt. Men hon tyckte det var bra och stämde överens med hur hon uppfattar mig. Hon är jättelätt att prata med och jag kände att jag fick mig några funderare på vad jag vill och hur jag bör presentera mig. Hon tyckte att jag skulle fundera på om jag inte skulle kunna tänka mig att bli chef. Jag har väl aldrig uteslutit det men är lite rädd för att halka för långt ifrån det jag brinner för, samspelet mellan människa och teknik. Men vem vet... Något som gjorde mig glad var att hon uppfattar mig som en person som andra anförtror sig åt och litar på. Hon har ju haft möjlighet att studera vår grupp på jobbet under några möten samt igår på CV-seminariet.

Idag kom en anvisning på ett jobb från AF. Jag är inte arbetslös ännu (anställd tom 20/7) och tycker ärligt talat att AF inte ännu kan ställa några krav på mig (och det anser inte facket heller). Visst söker jag jobb och det är trevligt att se att AFs matchningssystem verkar fungera men kan de inte byta ut försättsbladet.

Det har knappt hunnit sjunka in ännu att jobbet har gått i KK och så kommer det brev från AF med "Vi bedömer att detta är ett lämpligt arbete för dig. Du som uppbär arbetslöshetsersättning är skyldig att söka detta arbete, enligt villkoren i arbetslöshetsförsäkringen. Vi måste meddela din arbetslöshetskassa om du inte söker arbetet eller du söker och får arbetet men tackar nej till det."

Började fundera på hur de hade registrerat mig egentligen. Ringde till han som stod som avsändare och påpekade att jag faktiskt inte är arbetslös ännu och att jag gärna tar emot förslag på jobb men att de då får åtföljas av ett brev som har en trevligare ton.

Arbetet i fråga har jag dessutom redan sökt, en dag innan annonsen kom in i platsbanken. Fick annonsen av Trygghetsrådet. Har redan varit på en del intervjuer och skickat in en drös med ansökningar vilket jag berättade vid inskrivningen på arbetsförmedleingen, varför matade han inte in det då? Jo han höll med mig om att jag inte var arbetslös och att de ännu inte kan ställa några krav på mig. Det var inte samma person som hade skickat ut platsanvisningen.

När man är uppsagd och har uppsägningstid är man då skyldig att ta jobb? Om någon säger upp sig själv från en arbetsplats och går in på AF för att meddela att om 2 månader kanske jag är arbetslös, jag skulle vilja nyttja er kompetens att hitta ett passande jobb kommer de då oxå få anvisningar som de måste söka?

Kan man inte åtminstone få sörja den kommande förlusten av sitt arbete några dagar? Forskning jämställer förlust av jobb med att förlora någon närstående (inte allra mest närstående men en vän eller släkting man inte varit så där jättenära). Och det är nog en känsla jag kan hålla med om. Än så länge känns det ganska luddigt, och har inte sjunkit in ordentligt men ibland bubblar det upp. Jobbigast var det i morse när jag vände bilen hemåt efter att ha släppt av sambon på hans jobb.

Det är tur att ungarna skall upp till skolan/förskolan varje morgon annars hade jag nog haft svårt att motivera mig att kliva upp.


På tal om något helt annat så var den här rätt läcker.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas att du hittar ett nytt jobb snart! Kram.

Anonym sa...

Visst är det ett sorgearbete att förlora jobbet. Allt ställs ju på huvudet och man funderar på hur livet skall funka.

Dessutom tappar man kanske kontakten med sina kolleger, som man haft som "andrafamilj".

AF kan inte ställa krav, förrän du börjar plocka ut a-kasseersättning.

Hoppas det löser sig för dig. Snart!