27 oktober 2016

Dag 301 (#nyutmaningsökes #58) - Prova något nytt och titta in i ljuset

Idag har jag mest bråkat med olika GIS-programvaror. Open Source i all ära men jag blir galen när jag måste sitta och lägga in ca 18 dependencygrejer och sen kukar något skript ur och jag måste sitta och felsöka, ändra PATH mm. Visst jag brukar få till det men det tar tid och energi när man bara vill komma igång med det man skall göra. Nu har jag ju turen att ha en sambo som jobbar med GIS som snabbt tipsade mig om QGIS som faktiskt var enkelt att installera och körde igång snabbt.

Upprinnelsen till detta intresse för kartor var mitt samtal med turistbyrån häromdagen som efterlyste vandringsleder i Boden och framför allt beskrivningar. Jag har ju påbörjat projektet flera gånger men det har alltid fallit på kartpriser. Men så har ju Lantmäteriet släppt många av sina kartor som öppen data och då fanns plötsligt en öppning. Men inte skall det vara lätt att nyttja dessa öppna kartor. Specialprogram, förstå en massa GIS och dessutom lägga ihop allt rätt. Men skam den som ger sig, så småningom skall jag väl få ihop det men det kommer ta lite tid. Strulade en massa och Henrik kom på att han hade någon kartserver hemma som kanske kunde hjälpa mig på traven. Får testa det i morgon.

Fick ett trevligt mail om en anställningsintervju också. Kändes bra.

När klockan var kring 15 så behövde jag verkligen ta mig ut, solen hade tittat fram en stund men försvann lika snabbt igen. Dunsade ner vid datorn och fortsatte istället. Kl 18:30 behövde jag vara i Luleå för att gå på ljusfestivalen med Mattias.

Den var inte alls lika bra som tidigare år. Nu var väggen på muséet snarare en filmduk än något som var del av showen.

Jag gillade Regnbågsormen av Ulla Ridderberg, Jönköping, den växlade färg men den hade kunnat ligga lite mer fotovänligt med huvudet.
Dagens bild får bli denna från barnens ljus.
Tog en ofokusbild på Mooses också.
Efter rundan på stan så gick vi och käkade på Waldorf och satt och pratade. Trevligt. Efteråt tog jag en omväg hem via Gammelstad där man ljussatt kyrktornet på nytt sätt. Sprang ut på en åker och tog denna bild.



Inga kommentarer: